Gant går på gatan

Streetbloggaren The Sartorialist plåtar svenska preppymärkets höstkampanj. Vi tog ett snack med honom.
Du har plåtat Gants höstkollektion – hur bra betalt fick du egentligen?
– Två eller tre miljoner dollar, jag kommer inte ihåg. Eller förresten, fyra eller fem miljoner var det nog. Riktigt bra, helt enkelt.
Okej, vi säger så här i stället:
A) Jag kan inte säga.
B) Jag vill inte säga.
C) Det är mitt bäst betalda jobb någonsin.
– Ärligt talat så fick jag betalt i olika former av ost. Jag visste inte att Sverige var känt för sin stora ostproduktion.
Inte jag heller. Hur gick plåtningen till?
– Jag fick casta människor från min blogg som jag tyckte hade bra smak, och sedan smyga in kläder från Gant i deras respektive stilar. Allting fotograferades på hemmaplan, i New York. Vi hade ingen studiomiljö och inga lampor – däremot hår- och makeup-artister, förstås.
Du är inte orolig för att tappa trovärdighet i samband med kampanjen?
– Nej, eftersom jag gillar märket kände jag mig väldigt bekväm på den punkten.
Vad tycker du själv om resultatet?
– Det är mycket bra. Det roliga är att det inte ser ut som en kampanj, det är till och med svårt att avgöra vilka kläder som kommer från Gant och vilka som är modellernas egna. Alla ser väldigt naturliga ut, oavsett om de bär ett, två eller tre plagg från Gant.
Ärligt talat, är inte hela streetblogg-fenomenet passé snart?
– De starka bloggarna kommer att finnas kvar, medan de andra faller bort.
Är du besviken på kvaliteten på den genomsnittliga streetbloggen?
– Hade jag haft förväntningar när jag besökte dem så skulle jag bli det, men det har jag inte.
Vilka stilmässiga kriterier ska en person uppfylla för att du ska plåta honom till din blogg?
– Att det är oväntat. Vissa gillar sport medan andra gillar musik, det gäller att på ett bekvämt sätt integrera detta i sin klädstil.
Följer du några andra stil- och modebloggar regelbundet?
– Nej. Egentligen bryr jag mig inte om vad folk har på sig.
Se kampanjbilderna nedan.
Av: Henrik Sagen