Glasklart, Sverige!

Modemärkena som kämpar om glasögonormarnas gunst blir bara fler och fler. Både Oscar Jacobson och Lexington sällar sig nu till skaran med varsin ny glasögonkollektion. Och de är precis så olika som du tror.
Johan Magnusson |
Publicerad 2010-06-09 12:13 |
Lästid: < 1 minut

Modell från Oscar Jacobsons glasögonkollektion för hösten.
Oscar Jacobsons korståg mot det egna varumärket fortsätter. De senaste årens extreme makeover av varumärket som får Donatella Versaces kroppsrenovering att framstå som liten kompletteras nu av en glasögonlinje. I den har businessmannen fått agera modell och kompletteras av två olika inspirationsteman. Den största delen av kollektionen består av metallbågar med rena och maskulina detaljer, färgsatta för att matcha slipsarna i märkets klädkollektion för hösten. Höstens nya Oscar Jacobson-linje, Sartorial Leisure, namnger också den andra delen av glasögonkollektionen, som präglas av 60-talsnostalgi, nitar och märkets symboler.

Oscar Jacobson fortsätter föryngra sig.
Lexington har bara tre år på nacken som modemärke, men är definitivt här för att stanna. Det näst senaste beviset kom med en jackkollektion som får oss att längta till kallare tider och det allra senaste kom i dag. Den nya glasögonkollektionen är inspirerad av den amerikanska drömmen och roadtripen. Modellernas mönster har hämtats från cowboysadlar och -boots. De har också tagit fram särskilda modeller som är tänkta att matchas till jeans och färgskalan är brun, svart och silver med inslag av rött, guld och ljusbeige. För Lexingtons del har vi även en solglasögonkollektion att se fram emot framöver.

Klassisk, men modern modell från Lexingtons höstkollektion.
De båda märkenas glasögonkollektioner kommer släppas en gång per säsong. De produceras på licens av Scandinavian Eyewear, säljs hos optiker från och med augusti och kostar mellan 1 750 och 2 100 kronor.
Läs också: Tod’s rättar synfelen.