Glass för lyxlirare!

Du dricker endast Grey Goose, äter enbart Kobebiff och röker enkom handrullade Cohibas – klart att även din glass ska vara inom superpremiumsegmentet. Det tycker i alla fall den svenska glassproducenten SIA som med sin nyhet Berte Glass har siktat in sig på läckergommar landet runt.

Redaktionen  |  Publicerad 2011-01-11 15:23  |  Lästid: < 1 minut
Bild 425107

Det nya konceptet baseras på lokala råvaror där grunden är fyra ingredienser: Mjölk från företagets egna Berte Gård i Slöinge, grädde från halländska kor, äggula från Lilla Stensjö i Slöinge och svenskt socker.
– Vi gör glassen på ett okonstlat sätt, men satsningen på de nya smakerna i Berte Glass är både djärv och spännande. Den här sortens glass, med rikligt tilltagen fyllning har vi inte gjort tidigare, säger Sia Glass VD Rolf Frid.
Berte Glass med sina fem smaker BlåbärsCheesecake, Kladdkaka, Skidtur, KnäckBräck och Äppelpaj är tänkt att utmana internationella jättar som finns på den inhemska marknaden, men med klart svenska och halländska förtecken i såväl smak som innehåll. Det behövs knappast någon magisterexamen från Istituto de Gelato för att gissa att SIA med sin nya produkt vill putta ned två jänkare från Vermont från glasstronen. Och i dessa dagar där ”lokalproducerat” och ”småskalighet” är honnörsord hos trendiga storstadsbor kanske de lyckas.
Berte Glass finns i butik från och med vecka 10 till ett ännu inte känt pris.

Av: Jonny Söderström

Dela på Facebook
Tweeta