Göteborg fiskas på modetalanger

”Möt nästa generations modeskapare.” Så lockar modemässan Fresh Fish publik till helgens spännande evenemang i Göteborg, där 36 okända modeskapare ställer ut sina kollektioner. Bakom evenemanget hittar vi Ali Davoodi.

Redaktionen  |  Publicerad 2007-05-03 05:35  |  Lästid: < 1 minut

Hej Ali. Vad är det ni fiskar efter?
– Vi vill lägga mer fokus på unga, oetablerade designers. Dessutom är det bra att göra det i Göteborg som måste växa.

Ni har valt ut 36 designers som får ställa ut. Vad tjänar de på detta?

– Det är ett bra tillfälle att synas gentemot branschfolk och allmänhet, särskilt som det inte är samband med någon stor modevecka.

Hur många var det som sökte?

– Ungefär 200 designers.

Tre vinnare kommer under en period få sälja sina kollektioner på Victoria Arena i Göteborg och gratis ekonomisk rådgivning. Dessutom kommer ett antal deltagare handplockas av Röhsska Museet för en utställning. En ensam vinnare, som utses av en namnkunnig jury, får dessutom en summa pengar.

 

Hur mycket får vinnaren?
– Det säger vi inte förrän på söndag, men det kommer vara bra.

Vad kommer krävas av vinnaren? Har ni några kriterier?
– Nej, vi har inga kriterier på förhand. Vi har gett fria händer till juryn, det gäller bara för dem att komma överens.

Fresh Fish pågår 5-6 maj i Exercishuset på Parkgatan i Göteborg.

Bild 430603

Gänget bakom Fresh Fish: Ted Ljunggren, rekryterare. Karolina Eriksson, PR-ansvarig. Ali Davoodi, initiativtagare/ projektledare. Fredrik Enebacke, projektkoordinator. Erika Carnebäck, inredningsansvarig (längst fram på bild). Ella Jusufovic, inredare finns ej med på bild.

Bild 430604s

Det tunga priset.

Av: Text: Erik Gripenholm

Dela på Facebook
Tweeta