Hallå där…

Payman Dehdezi, tidigare ägare av butiken Le Shop, som lanserar ett eget märke.

Redaktionen  |  Publicerad 2009-10-02 13:09  |  Lästid: < 1 minut

Bild 426600Berätta om din kollektion Le Shop Sweden.

– Den första kollektionen är liten, innehåller endast tre tunna T-shirts i bomull och kommer i två olika färger – svart och vitt. Passformen är något längre i modellen, tanken är att killar ska kunna ha en lång T-shirt medan tjejer ska bära den som en klänning. Jag kommer att jobba med unisexmodeller och om några år kommer förhoppningsvis en hel kollektion.

Långa modeller låter svårmatchat.

– Tvärtom. Det är snyggt att bära tillsammans med exempelvis tajta jeans och du kan ha vad som helst till – sneakers, finskor, parkas eller skinnjacka. Det är bara använda fantastin.

Varför ska man köpa just dina T-shirts?

– Därför att alla andra ser alltid likadana ut. Jag vill ta bort stämpeln att en T-shirt bara är en T-shirt och att den istället ska ses som ett viktigt plagg.

Vem vill du helst se bära dem?

– Jag har jobbat med en starkt nischad butik med en smal kundkrets under en lång tid och jag vill inte att fallet ska bli så med min kollektion. Det låter som en klyscha men jag vill att alla ska bära dem.

Okej. Men det måste finnas någon du absolut inte vill se i dem.

– Jo, det är faktiskt många men jag kan inte nämna några namn för då blir folk sura (skratt).

Till sist, vilket plagg skulle du helst av allt vilja ta på dig just nu?

– Rick Owens sneakers för säsongen – jävligt snygga.

Bild 426601

Bild 426602 

De kortärmande T-shirtsen kommer att kosta 500 kronor och de långärmade ditona går på 600 kronor. Tre Stockholms-konstnärer – Christian Saldert, Daniel Jouseff och Moley Talhaoui – har målat konst på tre T-shirts var som tillsammans med kollektionen utgör kvällens utställning (2/10) på Berns klubb 2.35:1. Återförsäljare av kollektionen är ännu ej fastställt.

Av: Pamela Bellafesta. Foto: Sesse Lind.

Dela på Facebook
Tweeta