Han håller i trådarna under modeveckan

Redaktionen |
Publicerad 2008-01-28 11:00 |
Lästid: 2 minuter
Hej Joakim – har ni mycket att stå i?
– Ja, det är de sista självande minutrarna nu. Det är märkligt, man har slitit i ett halvår, sen tar en modevisning 15 minuter och allt är över. Det kan kännas tomt.
– Ja, det är de sista självande minutrarna nu. Det är märkligt, man har slitit i ett halvår, sen tar en modevisning 15 minuter och allt är över. Det kan kännas tomt.
Vad innebär ditt jobb?
– Jag är anställd av Berns och är projektansvarig för allt som händer på Berns under veckan. Jag ansvarar för budgeten, för samarbetspartners och för deltagande varumärken.
– Jag är anställd av Berns och är projektansvarig för allt som händer på Berns under veckan. Jag ansvarar för budgeten, för samarbetspartners och för deltagande varumärken.
Det är mycket fokus på visningarna – vad händer annars under veckan?
– Dels ordnar vi pressmingel för internationell press och varumärkena, sen har vi ett seminarium om miljö och hållbarhet där Katharine Hamnett, bland andra, kommer att prata. Vi har sen starten önskat att få in en mer akademisk vinkel på mode, och nu känns det självklart när det finns en modefakultet på universitetet. Sen håller vi i avslutningsfesten.
– Dels ordnar vi pressmingel för internationell press och varumärkena, sen har vi ett seminarium om miljö och hållbarhet där Katharine Hamnett, bland andra, kommer att prata. Vi har sen starten önskat att få in en mer akademisk vinkel på mode, och nu känns det självklart när det finns en modefakultet på universitetet. Sen håller vi i avslutningsfesten.
Vad är det viktigaste för en lyckad modevecka?
– Att varumärkena är nöjda. Det är från den utgångspunkten vi började jobba – vi funderade på hur vi kan hjälpa varumärkena att göra internationellt gångbara visningar. Innan modeveckan på Berns fanns det ingenting, och de märkena som hade råd ordnade visningar i Köpenhamn. Vi lyckades ordna ett billigt och lockande alternativ i Stockholm.
– Att varumärkena är nöjda. Det är från den utgångspunkten vi började jobba – vi funderade på hur vi kan hjälpa varumärkena att göra internationellt gångbara visningar. Innan modeveckan på Berns fanns det ingenting, och de märkena som hade råd ordnade visningar i Köpenhamn. Vi lyckades ordna ett billigt och lockande alternativ i Stockholm.
Hur mycket betyder det att Filippa K och Acne visar under modeveckan i år?
– När Björn Borg visade förra året betydde det mycket, det blev ett erkännande för oss. Att de väljer att visa igen, och att Filippa K och Acne kommer till betyder jättemycket. Men vi har haft mycket diskussioner, där vi har lyssnat på varför de förut har visat tidigare på året, innan modeveckan.
– När Björn Borg visade förra året betydde det mycket, det blev ett erkännande för oss. Att de väljer att visa igen, och att Filippa K och Acne kommer till betyder jättemycket. Men vi har haft mycket diskussioner, där vi har lyssnat på varför de förut har visat tidigare på året, innan modeveckan.
Och varför var det så?
– Deras åsikt var att man behövde ligga tidigare än utländska konkurrenter för att synas, dels i press men också för att Sverige inte skulle vara inköparnas sista stopp – då har de ingen budget kvar. Så vi tidigarelade veckan i år. Många trodde att de mindre märkena skulle få svårt att hinna med produktionen, men vi fick ändå in 41 ansökningar om att få hålla visning på Berns.
– Deras åsikt var att man behövde ligga tidigare än utländska konkurrenter för att synas, dels i press men också för att Sverige inte skulle vara inköparnas sista stopp – då har de ingen budget kvar. Så vi tidigarelade veckan i år. Många trodde att de mindre märkena skulle få svårt att hinna med produktionen, men vi fick ändå in 41 ansökningar om att få hålla visning på Berns.
Vilka säger ni nej till?
– Vi säger nej av flera anledningar. Det kan vara att ansökan kommit för sent, att märkets budget inte håller eller att kollektionen inte håller. Sen ska ju såklart varumärket passa oss – det ska stärka modeveckan, och göra intresset större.
– Vi säger nej av flera anledningar. Det kan vara att ansökan kommit för sent, att märkets budget inte håller eller att kollektionen inte håller. Sen ska ju såklart varumärket passa oss – det ska stärka modeveckan, och göra intresset större.
Är det inte lätt att ett märke försvinner i mängden?
– Det finns ingen konkurrenskänsla mellan märkena, alla känner att de ger varandra draghjälp. Ju fler det är som visar, desto intressantare blir modeveckan för internationell press och inköpare. Alla tjänar på det.
– Det finns ingen konkurrenskänsla mellan märkena, alla känner att de ger varandra draghjälp. Ju fler det är som visar, desto intressantare blir modeveckan för internationell press och inköpare. Alla tjänar på det.
Du pratar mycket om internationell press – är det inte även viktigt med kända ansikten på visningarna?
– Jag fick en pressrelease i augusti om att Malin Berghagen och Kristin Kaspersen hade gått på visningar. Visst är det jättekul att de är modeintresserade, men jag bryr mig faktiskt bara om att göra bra visningar. Sen är det jättekul om kulturministern kommer, men inte i egenskap av kändis utan i egenskap av politker.
– Jag fick en pressrelease i augusti om att Malin Berghagen och Kristin Kaspersen hade gått på visningar. Visst är det jättekul att de är modeintresserade, men jag bryr mig faktiskt bara om att göra bra visningar. Sen är det jättekul om kulturministern kommer, men inte i egenskap av kändis utan i egenskap av politker.
Av: Text: Erik Gripenholm