H&M avslöjade nästa stora samarbete – på röda mattan i Las Vegas

Nyheten slog ned på röda mattan i Las Vegas. H&M ska samarbeta med det franska lyxmärket Balmain. "H&M är ett varumärke som alla har en relation till", säger Balmains chefsdesigner.

Olivier Rousteing, chefsdesigner och kreativ chef på Balmain, dök upp på Billboard Music Awards i Las Vegas med vännerna Kendall Jenner och Jourdan Dunn. Alla tre bar plagg av Balmain x H&M – och avslöjade därmed höstens stora modesamarbete. Via sociala medier bjuder Balmain och H&M nu in till #HMBalmaination – en rörelse som handlar om samhörighet.
– Jag vill tala till min generation: det är min främsta drivkraft som designer. H&M ger mig den unika möjligheten att låta alla ta del av Balmains värld, att dela drömmen och skapa en global rörelse med #HMBalmaination, där vi skapar en känsla av samhörighet under en och samma hashtag. Det här samarbetet känns väldigt naturligt för mig; H&M är ett varumärke som alla har en relation till, och det skapar en gemenskap som jag känner väldigt starkt för, säger Olivier Rousteing.

Olivier Rousteing är en av modevärldens yngsta chefsdesigners, och under hans ledarskap har Balmain vuxit till att bli ett populärkulturellt fenomen, med namn som Kanye West och Kim Kardashian bland sina lojala följare.
– Vi är otroligt glada över att få välkomna Balmain som gästdesigner på H&M, och tillsammans skapa en så inkluderande upplevelse som möjligt, för alla. Balmain har en unik stil, där märkets couture-anda möter en streetwear-attityd. Det är överdådigt och väldigt direkt, och samtidigt sensuellt med en speciell energi. Kopplingen till musik- och nöjesvärlden adderar en extra, överraskande dimension, säger H&M:s Creative Advisor Ann-Sofie Johansson.
Kollektionen innehåller plagg och accessoarer för både herr och dam, och släpps den 5 november i runt 250 butiker världen över och online på hm.com.