Här är nya Porsche 911 GT3 RS – hårdare än någonsin

Mer effekt, mindre vikt och stenhård attityd. Här är Porsches senaste version av banmonstret GT3 RS.
Andra generationen Porsche 911 GT3 RS är här och som vi kan gissa är den vässad i alla detaljer, jämfört med sin föregångare. Priset i Sverige för Porsche 911 GT3 RS börjar vid 1.950.000 kronor.
Sugmotorn på 4,0 liter är i stora delar sig lik från Porsche 911 GT3 (utan RS) men med hjälp av ett nytt insug och avgassystem har toppeffekten höjts till 520 hk (från 500 hk) och 470 Nm. Som förut varvar motorn till fantastiska 9.000 rpm, vilket gläder alla som står vid en bana kan höra den härliga boxermotorn.
Som förut är det sjuväxlad PDK-låda och bakhjulsdrift som gäller för Porsche 911 GT3 RS. Nytt är däremot att Porsche lämnat gummibussningar i hjulupphängningen och nu kör all in med stumma länkhuvud, eller uniballs som det brukar kallas inom motorsporten. Det lär ge en fantastiskt bullrig kupé men lika fantastisk precision när det gäller styrning och chassiprecision.
Clubsport-paketet kostar inget extra om man kryssar i den rutan. Då ingår säkerhetsbur, brandsläckare, sexpunktsbälte och förberedelse för huvudströmbrytare. Fram sitter det 20-tumsfälgar och bak är dimensionen 21 tum.
De som vill ha ännu mer godis kan välja till ett Weissach-paket med kolfiberdetaljer för kaross och interiör samt magnesiumfälgar. Magnesiumtak är standard men med Weissach-paketet blir det kolfiber istället. Med detta paket väger Porsche 911 GT3 RS in på 1.430 kilo.
Lättad vikt och starkare motor innebär att Porsche 911 GT3 RS sprintar 0–100 km/h på 3,2 sekunder, toppfarten anges till 312 km/h.
Den här artikeln publicerades först på Auto Motor & Sport