Här är nya Porsche 911 GT3 RS – hårdare än någonsin

Mer effekt, mindre vikt och stenhård attityd. Här är Porsches senaste version av banmonstret GT3 RS.

Pär Brandt  |  Publicerad 2018-02-21 09:59  |  Lästid: 3 minuter

Andra generationen Porsche 911 GT3 RS är här och som vi kan gissa är den vässad i alla detaljer, jämfört med sin föregångare. Priset i Sverige för Porsche 911 GT3 RS börjar vid 1.950.000 kronor.

Sugmotorn på 4,0 liter är i stora delar sig lik från Porsche 911 GT3 (utan RS) men med hjälp av ett nytt insug och avgassystem har toppeffekten höjts till 520 hk (från 500 hk) och 470 Nm. Som förut varvar motorn till fantastiska 9.000 rpm, vilket gläder alla som står vid en bana kan höra den härliga boxermotorn.

Som förut är det sjuväxlad PDK-låda och bakhjulsdrift som gäller för Porsche 911 GT3 RS. Nytt är däremot att Porsche lämnat gummibussningar i hjulupphängningen och nu kör all in med stumma länkhuvud, eller uniballs som det brukar kallas inom motorsporten. Det lär ge en fantastiskt bullrig kupé men lika fantastisk precision när det gäller styrning och chassiprecision.

Clubsport-paketet kostar inget extra om man kryssar i den rutan. Då ingår säkerhetsbur, brandsläckare, sexpunktsbälte och förberedelse för huvudströmbrytare. Fram sitter det 20-tumsfälgar och bak är dimensionen 21 tum.

De som vill ha ännu mer godis kan välja till ett Weissach-paket med kolfiberdetaljer för kaross och interiör samt magnesiumfälgar. Magnesiumtak är standard men med Weissach-paketet blir det kolfiber istället. Med detta paket väger Porsche 911 GT3 RS in på 1.430 kilo.

Lättad vikt och starkare motor innebär att Porsche 911 GT3 RS sprintar 0–100 km/h på 3,2 sekunder, toppfarten anges till 312 km/h.

Porsche_911_GT3RS_06.jpg

001

Original 2400×1405 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1481186&w=2400&h=1405&c=YTowOnt9&s=0&k=0657bce9a8a036e9a75e33271000f440eb355c97

Visa mer info

Porsche_911_GT3RS_03.jpg

002

Original 2400×1803 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1481194&w=2400&h=1803&c=YTowOnt9&s=0&k=a948397ae5029a0169a7abd4195be01370c28690

Visa mer info

Porsche_911_GT3RS_04.jpg

003

Original 2400×1665 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1481193&w=2400&h=1665&c=YTowOnt9&s=0&k=94fa1d654e9fd46efac374a2285a21d5847c5771

Visa mer info

Porsche_911_GT3RS_01.jpg

004

Original 2400×1803 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1481192&w=2400&h=1803&c=YTowOnt9&s=0&k=9a288d318ef1cca5dbb964894bc72692f77249f3

Visa mer info

Porsche_911_GT3RS_05.jpg

005

Original 2400×1803 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1481191&w=2400&h=1803&c=YTowOnt9&s=0&k=55fafac16ea0e394f08a3b7ebeafd0ee4c80c276

Visa mer info

Porsche_911_GT3RS_09.jpg

006

Original 2400×1526 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1481190&w=2400&h=1526&c=YTowOnt9&s=0&k=97f0986ea8460885be6cff456272edfe827703ca

Visa mer info

Porsche_911_GT3RS_07.jpg

007

Original 2400×1621 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1481189&w=2400&h=1621&c=YTowOnt9&s=0&k=ec715763801ae351435454d3a1921030ff94f5d0

Visa mer info

Porsche_911_GT3RS_10.jpg

008

Original 2400×1526 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1481188&w=2400&h=1526&c=YTowOnt9&s=0&k=d333642f7d4dc6b0ece743f27d051322f6deda06

Visa mer info

Porsche_911_GT3RS_08.jpg

009

Original 2400×1551 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1481187&w=2400&h=1551&c=YTowOnt9&s=0&k=fbbc0fb3d0ccb885cbd51ff30332961e551689b4

Visa mer info

Porsche_911_GT3RS_02.jpg

010

Original 2400×1703 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1481195&w=2400&h=1703&c=YTowOnt9&s=0&k=7e3e9da3150b4dab1c78e91689e58538aa77a1d0

Visa mer info

Den här artikeln publicerades först på Auto Motor & Sport

Dela på Facebook
Tweeta