Hårstylist med kreativ huvudroll

Peter Andersson, som vid nio tillfällen nominerats till Årets Hårstylist av Svenska Elle, är högst delaktig under Stockhoms Modevecka.

Redaktionen  |  Publicerad 2008-01-30 05:43  |  Lästid: 2 minuter
Hej Peter, vad gör du under modeveckan egentligen?
– Jag arbetar som övergripande visningscoordinator och kreativt stöd till designteamen som visar på Stockholm Fashionweek at Berns.
Vad är svårast med att producera en visning?
– Givetvis att få budgeten att räcka till, men det är min uppgift att se till att den gör det. Hittills har jag fått ihop det.
Vad är det värsta som har hänt dig inför en visning?
– Jag förutsätter alltid att det värsta ska hända, för att vara mentalt förberedd ifall oturen är framme – regn, modellavbokningar, strömavbrott, och så vidare. Spänningen och den omedelbara responsen är liksom drivkraften.
Har du märkt ett ökat intresse för modeveckan?
– Absolut, vi startade med 2 visningar, nu är det 25 varumärken som visar.
Vilken visning, även internationellt, skulle du helst vara delaktig i?
– För några år sedan var min dröm att just på Berns vara delaktig i att göra en svensk modevecka. Det gör vi nu, ett antal eldsjälar med stöd av Berns salonger.
Men jag jobbar internationellt och vi vänder oss inte enbart till svensk press.
Hur mycket är dina egna idéer och hur mycket bestämmer designern när det
gäller hår?

– Hårstylistens uppgift är i första hand att uppfylla designerns vision, sedan inspirera och föreslå om det önskas. En hårstylist är en hantverkare med spetskompetens.  
Finns det risk att håret stjäl uppmärksamhet från kläderna? Jag tänker på
till exempel Carin Westers blåa pottfrillor förra året.

– I det fallet tycker jag att det är passade. Men självklart finns de sådana fall, när man släppt lös en hårstylist som är ointresserad av allt annat än håret.
Bild 430395

Peter Andersson.

Av: Text: Zahra Daryazadeh

Dela på Facebook
Tweeta