Kentucky fried Corvette

Än återstår några dagar av bilsalongen i Detroit – men King har redan korat mässans viktigaste nyhet.

USA:s sportbil nummer ett heter – sedan 1953 – Corvette. Lagom till sextioårsjubileet presenteras så den sjunde generationen. Konceptet är känner vi igen, en bakhjulsdriven sportbil med kaross i till största delen i glasfiber. Och såklart ett överflöd av fartresurser som räcker för att köra bort körkortet flera gånger om. Precis som det ska vara.

Förutom nya och betydligt snyggare linjer på utsidan utlovas bättre känsla och precision i detaljarbetet inuti i nya Chevrolet Corvette Stingray. Corvette har under åren gjort sig känd för fart och fläkt men sällan charmat vänner av byggkvalitet. Där har ständigt tyska konkurrenter som Porsche och Audi legat några ljusår före. Tack vare fler handsydda läderdetaljer, mer aluminium och kolfiber samt dubbla åttatums pekskärmar, hävdar GM nu att utförandet är bättre.

Urkraften kommer från en 6,2 liter stor V8-motor som sprutar ur sig 455 hästkrafter. Chassiet är numera tillverkat av aluminium, vilket krävde en nätt investering på 52 miljoner dollar i den Corvette-klassiska fabriken i Bowling Green, Kentucky. Växlar gör antingen Corvette själv med en sexstegad automatlåda – eller du som förare – om du kryssar för det sjuväxlade manuella alterantivet. Några officiella prestandasiffror är inte släppta än, men alla topphastigheter under 300 km/h vore en obeskrivlig besvikelse. Måttstocken 0–100 km/h ska gå på under fyra sekunder.

Den sedan några decennier ständigt aktuella frågan kvarstår – är nya Corvette Stingray en seriös Porsche 911-alternativ? Döm av bilderna, kommentarsfältet står öppet!
