”H&M har inte haft någon påverkan”

500 personer besökte Cheap Mondays visning i går kväll. De fick se vad märkets grundare - polisongkungen Örjan Andersson - själv säger är en kollektionen "full av diffusa referenser".- Jag har tittat på kartonger, grunge och lite Charlie Chaplin, säger han.

Johan Magnusson  |  Publicerad 2009-01-28 10:16  |  Lästid: < 1 minut
Bild 430191
Var du nervös inför visningen?
– Nej, det var inte så farligt. Jag brukar ofta bli det, men det handlar ofta mest om en spänd förväntan.
Vilka är kollektionens nyckelplagg?
– Ja, det brukar ju vara jeans, så jag får väl säga det nu också! (Skratt.) Men lappade jeans känns extra heta och eftersom det är en höstsäsong så har vi lagt stor tonvikt på jackor också.
Har du anpassat kollektionen efter lågkonjunkturen?
– Ja, vi har haft dystopi som en av inspirationskällorna så det är klart att det har haft ett visst inflytande. När jag gör en kollektion tittar jag på allt som händer runtomkring och då är det bara naturligt att implementera det i kollektionen.
Har er nya ägare H&M haft någon inverkan på kollektionen?
– Nej, det har jag svårt att tänka mig. H&M köpte ju hela Weekday och det vi visar är bara Cheap Monday. 
Vem hade du helst sett front row?
– Det är lika kul med alla som kommer – alla är lika välkomna. Det var väl ett diplomatiskt svar?
Vad gav ni bort i goodiebagen?
– Det är hemligt, men en imagekatalog blir det i alla fall.
Hur många jeans syns i kollektionen?
– På själva visningen blir det ungefär 25 utgångar med jeans. I kollektionen totalt ingår någonstans runt 150 par.
 
Bild 430192
Dela på Facebook
Tweeta