H&M köper Örjans jeans

Redaktionen  |  Publicerad 2008-03-06 09:04  |  Lästid: < 1 minut

 Bild 427806

Mannen med guldbyxorna. Örjan Andersson med kompanjoner tillkännagav idag att de säljer sitt bolag Fabric Scandinavien till H&M.  

 

H&M köper modeföretaget Fabric Scandinavien AB som driver Cheap Monday, Weekday och Monki. Örjan Andersson säljer tillsammans med sina kompanjoner Adam Friberg, Lars Karlsson och Linda Friberg för 564 miljoner kronor kontant.

– Vi ser en potential i att utveckla butiker och koncept på andra marknader. Genom att arbeta tillsammans kan vi öka tillväxten ytterligare. Vi kan också göra det än mer effektivt genom att dra nytta H&M:s erfarenhet, säger H&M:s vd Rolf Eriksen.

H&M har dessutom option på att köpa resterande 40 procent av bolaget, vilket innebär att H&M har möjlighet/skyldighet att förvärva de resterande aktierna inom tre till fem år.

– Tillsammans med H&M får vi större möjlighet att utveckla de idéer vi har inom mode och design. H&M:s kunskap om bland annat produktion och internationell expansion kommer att vara mycket värdefull för ossm, säger Fabric Scandiniaviens vd Lars Karlsson.

Cheap Monday säljs i drygt 1 000 butiker världen över. Butikskedjan Weekday har totalt sex butiker i Sverige. Monki riktar sig till unga tjejer och har sedan starten 2006 öppnat tolv butiker.

King rapporterar vidare efter den presskonferens som H&M håller idag.

Av: Text: Kristoffer Vural

Dela på Facebook
Tweeta