H&M:s nya gästdesigner är klar – i butik om ett halvår

Alla som köade för Comme des Garçons kollektion för H&M hann knappt tröttna på prickigt innan modejätten presenterar vad som ska få oss att köa om ett halvår.

Johan Magnusson  |  Publicerad 2008-11-25 13:53  |  Lästid: < 1 minut
Bild 427365

H&M:s kreativa rådgivare Margareta van den Bosch tillsammans med Matthew Williamson.

 
Britten Matthew Williamson blir den första gästdesigner för H&M att göra en vår- och sommarkollektion. Dessutom kommer en unisexkollektionen ut i H&M:s samtliga butiker i mitten av maj, vilket blir Williamsons första herrkollektion.
 
– Vi har länge haft ett gott öga till Matthew och nu kändes det som att det ligger rätt i tiden. Den är väldigt olik Comme des Garçons kollektion, blir ett utmärkt komplement till våra övriga vårkläder och ligger väl i modebilden, säger Jenni Tapper, pressansvarig på H&M.
 
På vilket sätt?
– Genom att det blir mycket färg, men också i form av sättet han jobbar med färgerna och mönstren. Det blir en bra blandning mellan starka färger och mer ”akvarelliga”. Det ska också bli spännande att se de etniska influenser han gjort sig känd för, säger Jenni Tapper.
 
Matthew Williamson lämnade tidigare i höstas jobbet som chefsdesigner på italienska Pucci efter tre år. ”För att kunna fokusera på sitt eget märke” sades det då.
 
Nu vet vi att orsaken var en annan, eller som Matthew Williamson själv uttrycker det:
 
– Det är en fantastisk möjlighet att få arbeta med H&M och det är spännande att de kreationer jag skapar kommer finnas tillgängliga och förhoppningsvis vara till glädje för så många människor världen över.
 
Bild 427366
Hallå H&M! Matthew Williamsons första jobb efter Pucci – skapa en gästdesignerkollektion för den svenska budgetjätten.
Dela på Facebook
Tweeta