H&M:s skosatsning

H&M har de senaste säsongerna blivit mer och mer trendkänsligt och det är ingen slump att jättekedjans chefsherrdesigner, Andreas Löwenstam, blev utsedd till svenskt herrmodes mäktigaste av King tidigare i våras. Ett område där det skett en påtaglig utveckling är skor. King berättar mer om H&M:s outtalade satsning.

Hugo Lindberg  |  Publicerad 2014-07-29 07:30  |  Lästid: 2 minuter
H&M:s skosatsning
Sneakers i mocka med lädersnörning. Pris: 399 kronor.
H&M:s skosatsning
Slip ons i mocka. Pris: 499 kronor.

Även om den svenska klädjätten inte gett uttryck för att det sker någon stor satsning på just skosidan, har denna sommar gett oss en rad skor av hög standard. Genomarbetad design som känns mer tidlös samt en annan inställning till materialval ligger bakom H&M:s framsteg.

H&M:s skosatsning
Flip flops i läder. Pris: 249 kronor.

Istället för syntetläder och mockaimitationer har man vågat använda sig av den äkta varan. Priset går upp när man väljer att göra flip flops och sneakers i läder istället för plast. Men då skorna fortfarande är avsevärt lägre prissatta än majoriteten av motsvarigheterna på marknaden, rimmar det fortfarande med H&M:s ambition att vara starka i budgetsegmentet.

Att H&M gör fler skor under kategorin ”Premium Quality”, betyder inte att man helt övergett den ännu lägre prissklass man tidigare haft utan prisspannet har endast breddats. H&M:s aktuella skoutbud hittas här.

Dela på Facebook
Tweeta