Hon är svenskt herrmodes mäktigaste 2011

I detta nu drar den storslagna festen igång för över 600 utvalda gäster på Café Opera i Stockholm. När King för femte gången presenterar de 100 mäktigaste inom svenskt herrmode är det Nikes marknadschef Ninni Lindertz som hamnar på plats nummer 1.
Johan Magnusson |
Publicerad 2011-05-12 16:00 |
Lästid: < 1 minut

Motivering:
Idrottens influenser på det svenska herrmodet har aldrig varit större – i dag är hitech-material och trainers en lika självklar ingrediens på modescenen som i löpspåret. Med hjälp av smart produktplacering och ambassadörer som Jonas Jerebko, Joel Kinnaman och Zlatan Ibrahimovic har sportgiganten Nike både tagit täten och dragit ifrån klungan – ledda av en kvinna som tydligare än någonsin annan personifierar deras egen slogan: ”Just Do It”. Mäktigast inom svenskt herrmode 2011 är Ninni Lindertz, marknadschef Nike.
Grattis till utmärkelsen, Ninni!
Idrottens influenser på det svenska herrmodet har aldrig varit större – i dag är hitech-material och trainers en lika självklar ingrediens på modescenen som i löpspåret. Med hjälp av smart produktplacering och ambassadörer som Jonas Jerebko, Joel Kinnaman och Zlatan Ibrahimovic har sportgiganten Nike både tagit täten och dragit ifrån klungan – ledda av en kvinna som tydligare än någonsin annan personifierar deras egen slogan: ”Just Do It”. Mäktigast inom svenskt herrmode 2011 är Ninni Lindertz, marknadschef Nike.
Grattis till utmärkelsen, Ninni!
– Tack! Jag är stolt, det känns jätteroligt, coolt och mäktigt. För mig var den här förstaplatsen först oväntad, men sedan började bitarna falla på plats och jag förstod.
Varför är du mäktigast i svenskt herrmode?
– I och med trenden med sportiga och högteknologiska material i modevärlden tillsammans med att löpningen har exploderat de senaste åren och styrkan i Nike som varumärke.
Varför är du mäktigast i svenskt herrmode?
– I och med trenden med sportiga och högteknologiska material i modevärlden tillsammans med att löpningen har exploderat de senaste åren och styrkan i Nike som varumärke.
Ja, varumärket Nike känner ju alla till, men kan du inte berätta lite mer om dig själv?
– Jag är från Finland och det var där jag började på Nike innan jag hamnade på företagets europeiska huvudkontor i Holland som Brand Manager. Sedan två och ett halvt år tillbaka är jag marknadschef på Nike här i Sverige.
Och vad har du gjort med Nike under de här två och ett halvt åren?
– Jag har fört in min egen kreativitet och delegerar ganska bra för att få mina kollegor att tänja på gränserna för vad vi kan göra. Vår nästa målsättning är att få en ännu bättre lokal förankring här hemma.
Hur kommer det sig att löpningens popularitet exploderat de senaste åren?
– Jag tror det följer boomen av en hälsosam livsstil i sin helhet. Man vill visa upp att man är sportig och då är löpningen den träningsform som är lättast att ta till sig. Det har också blivit lätt att vara både snygg och funktionell i löpspåret. För så sent som fem år sedan var träningsplagg och -skor tråkigt designade, men nu är funktionen bevarad och modegraden högre.
Hur ser trenden ut på produktsidan?
Hur ser trenden ut på produktsidan?
– Det allra viktigaste har blivit att få skor individuellt designade beroende på löpsteg hos olika specialistbutiker. Annars är de tunna och lätta skorna mest gångbara inom samtliga sporter just nu.
Vilka produkter från Nike vill du rekommendera just nu?
– Allra störst just nu är naturligtvis Gyakusou-kollektionen i samarbete med Undercover. Lunarglide 3 med ny överdel kommer i juli, fotbollsskon Tiempo är svart, vit och klassisk och i går släpptes vårt damsamarbete med engelska Liberty i butik.
Och till sist, vad har hänt med löpningen om fem år?
– Allra störst just nu är naturligtvis Gyakusou-kollektionen i samarbete med Undercover. Lunarglide 3 med ny överdel kommer i juli, fotbollsskon Tiempo är svart, vit och klassisk och i går släpptes vårt damsamarbete med engelska Liberty i butik.
Och till sist, vad har hänt med löpningen om fem år?
– Jag tror att trenden fortsätter. Loppen blir fulltecknade tidigare och tidigare och efterfrågan är större än utbudet.
Modets makthavare 2011, topp 10:
10. Didrik Wachtmeister, Harald Wachtmeister, Tobias Ericsson och Ludvig Scheja, grundare, Triwa.
9. Jon Olsson, skidproffs och entreprenör.
8. Christopher Bastin, designer och kreativ chef, Gant Rugger.
Modets makthavare 2011, topp 10:
10. Didrik Wachtmeister, Harald Wachtmeister, Tobias Ericsson och Ludvig Scheja, grundare, Triwa.
9. Jon Olsson, skidproffs och entreprenör.
8. Christopher Bastin, designer och kreativ chef, Gant Rugger.
7. Karl-Johan Bogefors, kreativ chef, JC.
6. Alexander Skarsgård, skådespelare.
5. Karl-Johan Persson, vd, H&M.
4. Lena Patriksson Keller, grundare, Patriksson Communication.
3. Jonny Johansson, grundare och creative director, Acne.
2. Oskar Linnros, artist.
Hela listan, alla motiveringar, en längre intervju med Ninni Lindertz återfinns i King nr 06/11, till prenumeranter i dagarna och i butik nästa vecka.