Hon har likadana kläder varje dag – kritiseras världen över

Matilda Kahl är en svensk art director i New York, i tre år har hon haft likadana kläder på jobbet varje dag. Hennes beslut diskuteras nu över hela världen. King tog ett snack med Matilda.

För tre år sedan bestämde sig Matilda Kahl, på reklambyrån Saatchi & Saatchi i New York, för att bära likadana kläder till jobbet varje dag. Hon ville helt enkelt inte lägga onödig energi på att fundera på hur hon skulle klä sig varje morgon. Jobbet som art director kräver allt fokus på det kreativa arbetet.
– Jag insåg snabbt att tiden och energin jag la på att välja ut en ny tuff och proffsig outfit varje morgon ville jag hellre lägga på att jobba med det jag tycker är roligast av allt. Sedan har jag även besparat mig en hel del stunder av självmedvetenhet som annars ofta kommer som en del av dealen med att vara kvinna i reklambranschen.
Knepet är väl beprövat – män som Steve Jobs och Mark Zuckerberg har gjort samma sak. Men när Kahl i en artikel på Harper’s Bazaar berättade om beslutet fick hon snabbt kritik.
– Jag tror det beror på att de är rätt ovanligt för kvinnor att öppen tacka nej till en skönhetsinsatser som att maxa sin look varje dag. Sedan tror jag många vet vad jag menar när jag säger att man kan bli på vippen till galen när man är stressad på morgonen och under någon slags tidspress ska vara kreativ i sitt sätt att klä sig.
Artikeln har fått nästan 30 000 delningar på Facebook. Några har frågat om hon har förlorat ett vad, andra om hon gått med i en religiös sekt. Men reaktionerna har också varit positiva, många tycker det är befriande med någon som struntar i pressen att alltid visa upp sin kreativitet genom sina kläder och flera vill följa hennes exempel.
Vad ska vi göra med King om alla har likadana kläder hela tiden?
– Kanske ägna tiden åt något ni tycker är roligare? Haha. Eller så kan ni skriva massa superintressanta artiklar med analyser på vad folk har valt för typ av uniform och varför. Valet av skjorta, byxor, skor etcetera säger ju mycket om en person om den skulle ha på sig just det varje dag.

När Facebooks grundare Mark Zuckerberg fick frågan om varför han alltid bar samma gråa t-shirt svarade han att han ville fatta så få beslut som möjligt som inte hade med Facebook att göra. Steve Jobs resonerade likadant med Apple. Designern Karl Lagerfeld och regissören Christopher Nolan likaså. Alla legendarer i sina respektive branscher.
Det kanske är dags att haka på trenden? Frågan är bara vad man skulle välja för kläder.
Läs mer: SVT:s modeexpert vägrar byta skjorta