I fokus: Nudie höst/vinter 2010

I Nudie Jeans höstkollektion hyllar jeansjätten hemstaden Göteborg och den svenske arbetaren.- Vi har inspirerats av det svenska vemodet, säger grundaren Maria Levin.

Johan Magnusson  |  Publicerad 2010-04-16 12:56  |  Lästid: 2 minuter
Bild 425835
I vanlig ordning utgår Nudie Jeans från otvättade jeans i sin kollektion för hösten, men lyfter också fram tvättade modeller ur jeanshyllan. Höstkollektionen innehåller allt som allt elva olika jeansmodeller med mellan tre och fem tvättar – alltifrån klassiska värstingtvättar till vaxade svarta – på varje. Och precis som vanligt är höstkollektionen full av inspiration från märkets hemstad Göteborg, men även en hyllning till de arbetare som byggt upp vårt land – alltifrån hamnarbetaren till potatisplockaren.
Vilket är nyckelplagget?
– Den korta jeansjackan Terry, säger Maria Levin.
Finns det några nyheter i kollektionen som vill du lyfta fram?
Vår jeansjacka Bernard med orange foder.
Bild 425836
”Moppejackan” Bernard tillsammans med stickad ulltröja och dressad ullrock (jo, de kan göra sådant också!).
Bild 425837
Ytterligare en rock bredvid italienskproducerad getskinnsjacka i jeansjackamodell.
Bild 425838
Jeansskjortorna säljer som smör i vår (modellen till vänster finns även i vårkollektionen och är en riktig storsäljare) och ännu fler kommer i höst.
 
Bild 425839
Värstingjeansjackan från premiumkollektionen LAB är en replika från en Nudieanställds gamla jeansjacka. Pris: 5 000 kronor.
 
Bild 425840
Sidokollektionen Injection lanseras på nytt och plaggen på bilden (bland annat jeansen som är vaxade ljust vilket Nudie är förhållandevis ensamma om i jeansvärlden att prova på) finns i butik redan nu. Kollektionen domineras av vita och andra ljusa plagg.
 
Förutom de egna konceptbutikerna i Stockholm, Göteborg, Oslo, Tokyo, Osaka, Sydney, Melbourne och Barcelona jobbar Nudie Jeans för fullt med att få klar ytterligare en i schweiziska Zürich. Efter den ligger märket lågt för ett tag när det kommer till att öppna egna butiker, eller som marknads- och försäljningschefen Andreas Åhrman uttrycker det:
– Vi har ingen ambition att få en stor försäljning i våra egna butiker utan jobbar mer med våra återförsäljare.
Har ni fler spännande projekt på gång?
– Ja, vi fyller tio år nästa år och då händer det grejer, avslutar Andreas Åhrman.
Bild 425841
Nudies butik på Skånegatan i Stockholm har färgats vit för att uppmärksamma relanseringen av Injection-kollektionen.
Dela på Facebook
Tweeta