I fokus: Nudie höst/vinter 2010

I Nudie Jeans höstkollektion hyllar jeansjätten hemstaden Göteborg och den svenske arbetaren.- Vi har inspirerats av det svenska vemodet, säger grundaren Maria Levin.
Johan Magnusson |
Publicerad 2010-04-16 12:56 |
Lästid: 2 minuter

I vanlig ordning utgår Nudie Jeans från otvättade jeans i sin kollektion för hösten, men lyfter också fram tvättade modeller ur jeanshyllan. Höstkollektionen innehåller allt som allt elva olika jeansmodeller med mellan tre och fem tvättar – alltifrån klassiska värstingtvättar till vaxade svarta – på varje. Och precis som vanligt är höstkollektionen full av inspiration från märkets hemstad Göteborg, men även en hyllning till de arbetare som byggt upp vårt land – alltifrån hamnarbetaren till potatisplockaren.
Vilket är nyckelplagget?
– Den korta jeansjackan Terry, säger Maria Levin.
Finns det några nyheter i kollektionen som vill du lyfta fram?
– Vår jeansjacka Bernard med orange foder.


”Moppejackan” Bernard tillsammans med stickad ulltröja och dressad ullrock (jo, de kan göra sådant också!).

Ytterligare en rock bredvid italienskproducerad getskinnsjacka i jeansjackamodell.

Jeansskjortorna säljer som smör i vår (modellen till vänster finns även i vårkollektionen och är en riktig storsäljare) och ännu fler kommer i höst.

Värstingjeansjackan från premiumkollektionen LAB är en replika från en Nudieanställds gamla jeansjacka. Pris: 5 000 kronor.

Sidokollektionen Injection lanseras på nytt och plaggen på bilden (bland annat jeansen som är vaxade ljust vilket Nudie är förhållandevis ensamma om i jeansvärlden att prova på) finns i butik redan nu. Kollektionen domineras av vita och andra ljusa plagg.
Förutom de egna konceptbutikerna i Stockholm, Göteborg, Oslo, Tokyo, Osaka, Sydney, Melbourne och Barcelona jobbar Nudie Jeans för fullt med att få klar ytterligare en i schweiziska Zürich. Efter den ligger märket lågt för ett tag när det kommer till att öppna egna butiker, eller som marknads- och försäljningschefen Andreas Åhrman uttrycker det:
– Vi har ingen ambition att få en stor försäljning i våra egna butiker utan jobbar mer med våra återförsäljare.
Har ni fler spännande projekt på gång?
– Ja, vi fyller tio år nästa år och då händer det grejer, avslutar Andreas Åhrman.

Nudies butik på Skånegatan i Stockholm har färgats vit för att uppmärksamma relanseringen av Injection-kollektionen.