I kväll lanseras kläder från förr

De senaste årens americana-trend kan inte ha gått någon förbi. Nu plockas det upp av Marcus Brodendal och hans kollegor, när nya märket Gooseberry Lay nu släpps i butik.
Namnet är gammal gangsterslang för att stjäla kläder från klädstreck och sedan sälja dem vidare. I premiärkollektionen återfinns fem skjortor i tolv olika utföranden samt en serie grovstickade plagg, en väst och en 50-talsbasebollkeps.
Organisationen bakom varumärket arbetar parallellt som en stor skjortproducent vilket förklarar den mycket rimliga prisnivån. Tanken har varit att återskapa de historiska plagg som exempelvis rallare, gruvarbetare, hamnarbetare och lantbrukare bar under sin yrkestid.
– På den tiden hade man ett par skjortor som inte fick gå sönder och tog heller inte betalt för varumärket, utan bara för plagget. Så gör vi också och därav priset. De håller samtidigt mycket hög kvalitet, innehåller bara naturmaterial och är gjorda för att hålla, berättar Marcus Brodendal.
Vilken är ditt eget favoritplagg i premiärkollektionen?
– I skjortan ”Joe” (se: bild ovan) har vi velat få fram ”arbetsskjortornas arbetsskjorta” med bland annat trippla stickningar i alla ihopsittande delar, förstärkt axelok, gömd buttondown, dubbelrundat och förstärkt frontavslut och flera olika charmiga fickor, säger Marcus Brodendal.
I kväll lanseras Gooseberry Lay i Solos butik på Norrmalmstorg i Stockholm (dit det krävs inbjudan, men alla som har åldern inne är välkomna på efterfesten).
– De står för en perfekt mix av gammal workwear-historia, med alla detaljer och funktioner, och en modern tvist i form av passform och look. Dessutom till ett extremt bra pris för väldigt välgjorda plagg, säger Sebastian Hellström, marknadschef på Solo.
Priser på skjortor och stickade plagg mellan 700 och 1 600 kronor. De säljs i samtliga Solos butiker från och med i morgon.