Inför modeveckan: Björn Borg

Ett av modeveckans mer annorlunda och spännande inslag är Björn Borg. Märkets chefsdesigner James Lee berättar om vårkollektionen och valet att visa på Fashion Week i Stockholm.

Vad blir vårens stora trend?
− Svart och vitt är den stora trenden för oss just nu. Detta är extra intressant för oss eftersom Björn Borg är känt för att vara ett så färgstarkt varumärke – i ordets alla bemärkelser. Stora material för oss denna säsong är neopren, olika typer av nät och transparenta material.
Hur skiljer sig kommande vårkollektion från de höstplagg som just når butikerna?
− Inom sportmodet SS15 leker vi mycket mer med volym än förra säsongen – och hur detta kontrasteras mot de tajtare första lagren av plagg.
Är det något plagg ni skulle vilja lyfta fram lite extra?
− Våra printade transparenta löparjackor tycker jag är fantastiska. De har en väldigt bra balans mellan att sticka ut och vara annorlunda, utan att vara alltför vågade.
Hur resonerar ni kring att visa på modeveckan?
− Vi vill visa publiken varumärkets och kollektionens fulla bredd, att vi jobbar med både sportkläder, underkläder, skor, väskor och badkläder. Vi vill också förmedla vårt varumärkes DNA, att vi tar en aktiv ställning för mer kärlek i världen, genom en riktigt inspirerande show.