Inför Stockholms modevecka: ”Något hemmasnickeri funkar inte”

Redaktionen  |  Publicerad 2008-06-28 13:21  |  Lästid: 2 minuter

Vi ringde upp Lena Patriksson Keller, en av upphovsmakarna till Sthlm Fashion Week by Berns – Stockholms svar på Milanos eller Paris diton, om den kommande modeveckan och varför Carin Wester visar utomhus – för allmänheten.

 

Lena, Hur kommer gemene man märka att det på går en modeveckan i Stockholm?
– Carin Wester kommer att ha en visning för allmänheten. På NK visar man smakprov på vårens kläder i skyltfönstren. På Riche är det utställningar av Ida Sjöstedt. Tanken är att modeveckan ska utvecklas och växa gradvis.

Vad hoppas ni få för genomslag av att Carin Wester visar för allmänheten?
– Vi vet att det har varit stor efterfrågan från allmänheten att få gå på visningar. Och Carin tyckte att det passade hennes idé kring kollektionen. Det känns väldigt roligt.

Hur skiljer sig den kommande modeveckan från tidigare års upplagor?
– Fler sponsorer. Nytt är också att veckan invigs av kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth. Sedan har vi fått prinsessan Madeleine som beskyddare. 
 
Tiger visar för första gången, vilket innebär att modeveckans line-up är starkare än någonsin. Tycker du att något saknas?
– Jag kan sakna de mindre varumärkena, som inte hunnit ställa om sin produktion för att kunna vara med så tidigt. Det är mindre varumärken och avant-gardeister. Samtidigt är det andra starka som tillkommit – och det känns bra.

Någon av de mindre som du personligen gärna skulle ha sett?
– Helena Hörstedt.
 
Kommer H&M någonsin att göra en visning?
– Det får du fråga dem. Men det är en av våra mest kända svenska varumärken och en viktig aktör. Det skulle vara fantastiskt om de var med på något sätt.

Finns det några märken som inte får visa?
– Ja, det händer. Kanske har de inte en tillräckligt tydlig plan, inte är mogna, har en för liten kollektion eller saknar ekonomisk möjlighet. Det ställs höga krav på dem som kommer hit; det går inte att komma med något hemmasnickeri. Det påverkar hela veckan.
 
Hur ser det internationella pressintresset ut?
– Det ser väldigt bra ut. Vi har en begränsad budget, så en del kommer hit för egen maskin medan vi prioriterar andra, som vi bjuder in.
 
Hur ser det internationella pressgenmälet ut efter en modevecka?
– Vi hoppas att de ska tycka att svenskt mode är intressant. Att man ser aktörer att räkna med och får upp ögonen för den nya generationen. Svenska varumärken har stor framgång utomlands, men att vi fortfarande är väldigt små: Internationell media känner inte till så så mycket som man tror.
 
Ni har tidigare efterlyst statligt stöd. Hur har det gått?
– Vi har inget stöd ännu, vilket är tråkigt. Vi hoppas att det blir, oavsett om det är från staden eller statligt. Modeveckan gagnar Stockholm i allra högsta grad. Mode är en så pass stor näring i Sverige. Och större kan den bli.
 
Hur ser modeveckan ut om tio år?
– Det har fler framgångsrika varumärken. Vi är en skandinavisk arena för visningar och att det finns en mängd seminarier. Man ska komma till Stockholm för inspiration och inköp från duktiga aktörer.

Lena Patriksson Keller om receptet till en bra modevecka:

1. En god finansiell grund.
– Det bidrar Berns och sponsorerna med.

2. Bra varumärken.
– De ska genomföra bra visningar. Och mixen mellan större och de mindre – nästa generations varumärken – behövs. Det är ett stort arbete från alla varumärkens sida. 

3. Dialogen med andra aktörer.

– Vi samarbetat med Stockholms visitors board, Svenska institutet och UD.

4. Kringaktiviteter.

– Det är inte bara de som går på visningarna som ska känna av modeveckan.

Av: Jonathan Leijonberg

Dela på Facebook
Tweeta