Inför: Svenskt herrmodes 100 största makthavare

Nu är det dags igen - på torsdag kröner King för andra året i rad de 100 personer som är mäktigast inom svenskt herrmode. Vi lät fjolårets förstaplatstagare Jonny Johansson sammanfatta sitt år.

 |  Publicerad 2008-05-13 14:24  |  Lästid: < 1 minut
Bild 430342

Acnes creative director Jonny Johansson. Foto: Jörgen Ringstrand/SKARP.

 

 
För ett år har gått sedan du blev utsedd till svenskt herrmodes största makthavare. Har du haft ett bra år?
– Jag har aldrig fått ett pris som det har blivit så mycket uppståndelse och ifrågasättande kring. Det har varit enormt kul och det är tråkigt att det är över. För oss har det har varit ett händelserikt år.
 
Ni har öppnat butiker i Paris och New York och kommer att presentera en denimkollaboration med Lanvin. Nöjd?
– Vårt Lanvin-samarbete är trevligt – det är ett stort projekt som i grund och botten bygger på kompisrelationer med de som jobbar där, precis som många av våra projekt. Lanvins designer Albert Elbaz tände på idéen men det ligger inga strategiska beslut bakom. Likadant är det med vår New York-butik – hade vi inte haft en så god relation med Opening Ceremony hade vi nog aldrig öppnat den.
 
På torsdag presenterar vi återigen en lista på svenskt herrmodes 100 största makthavare. Vem ser du som en värdig arvtagare?
– Det finns ingen (skratt). Det som var intressant med listan var att den inte bara bestod utav designers utan även människor som har inverkan på modet i övrigt. Det gör listan unik. Och jag gissar helst inte eftersom jag inte vill gissa fel. Men jag skulle vilja se någon av dem som ligger bakom svenska modeveckan och har varit engagerad i den på förstaplats eftersom de är värdiga. Alternativt en konstnär, men det lär ju inte hända, eller en lärare på Beckmans designskola.
Är du rädd för att ha halkat långt ned på listan?
– Nej, jag har ju varit högst upp och då finns det ingen annan väg att gå. Men jag tror nog inte att jag kommer att hamna längst ned – inte i år.
Kommer du på festen?
– Ja, jag är i Paris nu men flyger hem enbart för att gå dit.
Vilken ära.
– Det kan du ge dig på. Jag tar med mig lite roligt folk också: bland annat en tjej från amerikanska Vogue, som är här och hälsar på oss. Det ska bli väldigt roligt att få visa lite svenskt mingel.
Vad kommer du att ha på dig?
– Något rent. Jag har rest mycket på sistone och har inte hunnit tvätta. En sak som är skönt med att resa mycket är att du måste ta på dig det du har och då blir det inte så jobbigt att välja. Jag har en dröm att jag ska kunna ta på mig det som ligger vid sängen bara, men jag har inte nått det stadiet än. Den här branschen är så uttrycksfull och ju mer du spökar ut andra desto enklare vill du klä dig själv.
Tycker du att svenskt herrmode rör sig framåt?
– Det är lite styltigt nu och klimatet är inte det bästa för närvarande. Folk väntar på en lågkonjunktur och är lite rädda. Så jag kan inte påstå att jag tycker att det händer så mycket. Men för Acne går det väldigt bra: Vi är inte ett jättestort företag men vi ökar hela tiden vår internationalisering. Här hemma märks det att folk är oroliga. Men såna här smällar brukar inte vara så långvariga och efteråt börjar det bubbla igen och då brukar det komma fram något riktigt intressant.
Och Stockholms modevecka  – anser du att den gör framsteg?
– Vi har aldrig deltagit i ett typiskt svenskt sammanhang med moderådet eller något liknande. Vi har jobbat på vår egen lilla planet och för oss handlar det om en hel-och-ren-faktor: finns det en bra modevecka så är det klart att vi ska vara med. Men vi får se hur länge vi orkar hålla liv i den.
Dela på Facebook
Tweeta