Inför Svenskt herrmodes 100 största makthavare 2009: Lena Patriksson Keller

Nu är det dags igen – på torsdag kröner King för andra året i rad de 100 personer som är mäktigast inom svenskt herrmode. Vi lät fjolårets förstaplatstagare sammanfatta sitt år.
För ett år har gått sedan du blev utsedd till svenskt herrmodes största makthavare. Har du haft ett bra år?
– Det har varit ett bra men samtidigt ett turbulent år. Det finns en större försiktighet inför framtiden, men samtidigt ser många möjligheterna.
Vilken respons har du fått för din utmärkelse?
– Jag betraktar det som ett kollektivt pris, som jag tog emot bland annat för Fashion Week by Berns vägnar. Och det är faktiskt där vi har fått störst gensvar: Tack vare uppmärksamheten har fler uppmärksammat Fashion Week by Berns som branschsammanhang, politiker har visat intresse för den och vi har fått in mer sponsorpengar från företag.
Finanskris har däremot varit årets modeord. Hur har det gått för er ekonomiskt?
– För Patriksson PR har det varit positivt. Vi ser organiska tillväxtmöjligheter och vi arbetar på att täcka Skandinavien samtidigt som vi tittar på en Englandsatsning. För Whyred såg vi en försäljningsökning både i höst men även i vår. Mediarapporteringen har varit ganska onyanserad eftersom det faktiskt finns fall av både positivt och negativt slag.
På torsdag presenterar vi återigen en lista på svenskt herrmodes 100 största makthavare. Vem ser du som en värdig arvtagare?
– (skratt) Det finns många som är duktiga på att driva frågan om svenskt herrmode. Jag tycker Karl Johan Persson är en otroligt viktig maktfaktor och det Örjan Andersson har skapat med Cheap Monday är fantastiskt. Även Acnes vd Micke Schiller är en viktig maktfaktor i sammanhanget.
Är du rädd för att ha halkat långt ned på listan?
– Nej, så tänker jag inte. Så viktigt är det inte (skratt). Jag var ju trots allt väldigt förvånad när jag fick priset förra året.
Kommer du på festen?
– Ja, det tänkte jag.
Hur kommer du att gå klädd?
– Det har jag inte bestämt ännu. Så planerad är jag inte i min klädsel.
Tycker du att svenskt herrmode rör sig framåt?
– Eftersom jag fick en dotter i januari hann jag inte bevaka den senaste modeveckan i detaljnivå, men jag tycker att det går från klarhet till klarhet. Jag får citera en Fantastic Man-journalist: ”Svenskt mode är i världsklass.”
Anser du att Stockholms modevecka gör framsteg?
– Det utvecklas konstant, men Stockholms modevecka handlar inte bara om att växa. Milanos modevecka representerar 100 varumärken och den har funnits i årtionden, så visst är jag stolt över att vi har cirka 25 starka märken och designers som är med oss. Vissa säsonger deltar ett mindre antal varumärken, men så är det för alla modeveckor och det handlar om att helheten blir bra.
– Vi ska samla modesidan på ett tydligt sätt och skapa en tydlig industri vad gäller skola och jobbmöjligheter. Ska man bli en stark modenation måste vi hjälpas åt, det funkar inte på tu man hand. Sthlm Fashion Week by Berns är ett otroligt viktigt manifest både nationellt och internationellt sett.

