Innovation möter schweizisk perfektion

De senaste åren har 25 av världens bästa butiker plockat in Christopher Raeburns kollektioner. Brittens specialitet är ytterplagg och nu sätter han tänderna i anrika schweiziska Victorinox i ett av höstens mest intressanta designersamarbeten som släpps i dag.

Johan Magnusson  |  Publicerad 2011-09-23 07:42  |  Lästid: < 1 minut

Bild 424132

Unge brittiske designern Christopher Raeburn har tagit världen med storm sedan lanseringen av det egna märket 2008. Nu visar han en gång för alla att det schweiziska livsstilsmärket Victorinox kan göra betydligt mer än arméknivar genom att sätta sitt namn på en hållbar och limiterad samarbetskollektion.


Kollektionen har tagit ett och ett halvt år att ta fram och innehåller sex plagg i så gott som genomgående återanvändna schweiziska militärmaterial i 100 numrerade exemplar vardera. 
– När jag blev tonåring fick jag Victorinoxknivar i present som jag fortfarande använder när jag skapar mina kollektioner, så det här samarbetet knyter verkligen ihop säcken. Det är också ett utmärkt sätt att visa upp det innovativa och den individualitet som mitt märke står för kombinerat med Victorinox arv och kvalitetstänk. Det här är produkter som är gjorda för att hålla och kan ses som en hyllning till hantverket och samtidigt en reaktion mot den snabba modekonsumtionen, kommenterar Christopher Raeburn.
Bild 424133
Bild 424134
Bild 424135
Ullrock med trevliga skärningar och hög detaljnivå.
Ullhalsduk som hyllar Schweiz (men där det röda tyget runt halsen är mjukt och snyggt). Christopher Raeburns tolkning av den klassiska Victorinoxkniven.
Mer information finns att läsa på www.remadeinswitzerland.com. Kollektionens höjdpunkt är ytterplaggen i alltifrån tunnaste nylon till kraftig ull för priser mellan 4 200 och 17 000 kronor. Kollektionen säljs i ett tiotal butiker och exklusivt i Sverige hos Nitty Gritty.

Dela på Facebook
Tweeta