Intervju: De gör kashmirtröjan till ett plagg för alla

Kabelstickade kashmirtröjor från Softgoat.Ett helt nytt svenskt varumärke gör det som många andra misslyckats med – kashmirtröjor som håller och säljs för under tusenlappen. King träffar Softgoats Erik Magnuson och Stephanie af Klercker som berättar hur det är möjligt.
Johan Magnusson |
Publicerad 2011-03-24 12:30 |
Lästid: < 1 minut

Den mycket mjuka kashmirullen har länge ansetts som lyxig, speciell och något för några få utvalda där en tröja oftast kostar flera tusenlappar.
Det är slut med det nu.
Hur kom ni på den här idén?
– Min mamma tog med sig jättefina kashmirtröjor hem från en Kinaresa och när vi fick klart för oss hur lite de kostade diskuterade jag, Fredrik (af Klercker, den tredje personen bakom Softgoat och mannen bakom varumärket med samma namn, reds. anm.) och Stephanie fram och tillbaka i somras. Vi kunde inte släppa tanken på att försöka göra något liknande, säger Erik Magnuson.
– Under hösten har vi fått hem provexemplar som stickats för hand med stickningsmaskiner på en fabrik i Nepal med ull från Kina. De här proverna har vi tvättat, slitit och satt på ordentliga prov fram till där vi är i dag. Efter den här tiden sitter vi här som riktiga kashmirexperter, säger Stephanie af Klercker.
Priset på 900 och 1 100 kronor för en tröja är väldigt lågt, hur kommer det sig?
– Vi bestämde oss snabbt för att bara sälja via den egna webshopen. På så sätt slipper vi mellanhänder (butikerna, reds. anm) och kan hålla priserna låga, säger Erik Magnuson.
Hur bär man tröjorna?
– Det ska vara klassiskt och stiligt, men enkelt att bära. Den ska fungera som tröja för businesskillen i jobbet och samtidigt i princip kunna vara en slit och släng-tröja, säger Stephanie af Klercker.
– Tack vare att vi har tre modeller, rundhals, v-ringat och kabelstickat, i vardera tolv olika färger passar tröjorna de flesta smaker, säger Erik Magnuson.
– Det är en smaksak, men vi tycker det blir snyggast med en ljus skjorta under, säger dem.
Softgoats tröjor säljs enbart online, på www.softgoat.com, för 900-1 100 kronor. Tio kronor av varje såld tröja går oavkortat till Barnfondens projekt Skänk en get. Inom kort finns en tunn kashmirhalsduk att köpa via webshopen och framåt sommaren även tunnare kashmirtröjor.
Softgoat Spring/Summer 2011.


En diskret logga finns på armens insida på delar av sortimentet. Skjortor på alla modeller från af Klercker.
Stephanie af Klercker och Erik Magnuson.