Italiensk integritet

 |  Publicerad 2008-07-03 13:09  |  Lästid: < 1 minut
Bild 430291

The man, the myth – the Lapo.

Han är arvinge till Fiat–imperiet, innehavare av en oklanderlig garderob och har nyligen kompletterat sin egen vision – lyxiga accessoarer och kläder under namnet Italia Independent. Möt superstekaren och stilikonen Lapo Elkann.

 

Varför lanserade du Italia Independent?
– Kreativitet är allt för mig. Det finns i mitt blod, och det kändes helt naturligt att fortsätta det jobb som jag hade påbörjat på Fiats klädsida i New York. Fjolårets resor och möten med människor förstärkte bara min vilja att gå solo. Italia Independent är mitt eget projekt. Inget arvegods har finansierat det – bara jag och de unga människorna med mig, Min VD, Giovanni Accongiagioci, är 27 år gammal!

Vad har du för mål med märket?

– Jag vill skapa en värld av personliga tillhörigheter – ge människor möjligheten att skräddarsy saker, och sedan låta alla ta del av det i vårt globala och interaktiva skyltfönster på internet. Därför är webben vår enda försäljningsplats.

Vem vill du se bära Italia Independent?
– Jag vill nå alla. Genom webben – där produkterna kommer att säljas exklusivt – kommer vi att få en oerhörd räckvidd. Min målsättning är att ha ett globalt märke, inte ett lokalt. Solglasögonen kommer att kunna skräddarsys efter din egen smak – du får själv välja bland mellan färger på bågarna och linserna, och dessutom finns möjligheten att gravera ditt namn på insidan av bågen.
Var befinner sig märket om fem år?
– I dag har vi lyckats skapa något unikt – solglasögon har aldrig tidigare tillverkats i karbon, och på grund av sin komplexitet kommer de att kosta 1 007 Euro. Snart kommer vi att utöka kollektionen med ytterligare ett par. Jag vill inte avslöja någonting om framtida projekt, mer än att det kommer att finnas tillräckligt mycket produkter för att etablera en hel värld av Italia Independent – där det finns möbler, båtar, surfbrädor och cyklar.

Vanity Fair har utsett dig till en av världens bäst klädda män tre år i rad, och du har prytt omslaget till prestigemagasinet L’oumo Vogue. Har du några stiltips till våra läsare?
– Det känns pretentiöst att döma andras klädsel och ge råd. Mitt enda tips är att vara sig själv, men att samtidigt aldrig ta sig själv på för stort allvar! Jag inspireras själv enormt av New Yorks gator – människorna är oerhört kreativitetsstimulerande. Jag har bott där sedan ett år tillbaka, och där får man lära sig att du är vad du levererar och producerar – oavsett om du bär en T–shirt eller en kristrecksrandig kostym.

Föredrar du några speciella märken?
– Jag gillar märken som jag vet att det finns bra människor bakom. Veronica Etros tyger är en favorit, precis som Costume Nationals plagg. Både Veronica och Ennio Capasa (Costume Nationals grundare) är vänner till mig, liksom Diesels Renzo Rosso.
Favoritplagg?
– Jeans från Tsubi och skräddarsydda Nike ID sneakers – de har precis tillverkat ett par i samma färger som mitt favoritfotbollslag Juventus. De är svarta och vita, och har ”Juve Rocks” inskriberat på hälen.

 

Gianni Agnelli – din farfar – grundade Fiat och gjorde märket till en miljardindustri. Fick du inspiration från hans entreprenörskap när du startade Italia Independent?
– Jag vill inte prata om vårt förhållande, med respekt för honom och för att bevara bra minnen. Men jag är lycklig över att ha fått exakt samma mått som han, vilket innebär att jag kan bära hans kläder, speciellt de skräddarsydda kostymerna. När jag skapade våra solglasögon i karbon hade jag alltid hans fingertoppskänsla i åtanke.

Hur bra koll har du på svenskt mode?

– Jag försöker att följa trender och mode i andra länder, och jag skulle framstå som en snobb om jag inte erkänner att jag – precis som många andra – noggrant följer vad IKEA och H&M gör varje säsong. Jag har även upptäckt ett coolt jeansmärke som heter Dr Denim – jag älskar jeans och köper nya varje säsong. Och vem känner inte till alla Absolut Vodka–kampanjer? Jag dricker det inte själv, men jag och mitt team följer varumärket med lupp.

Dela på Facebook
Tweeta