Kånken blir laptopväska


Hittills har den sålt över tre miljoner exemplar. När Fjällräven firar att den slitstarka kultryggsäcken Kånken fyller trettio lanseras den som laptopväska.
Tre storlekar finns tillgängliga – 13-, 15- och 17-tum. Medföljer gör ett uttagbart sittunderlag och väskan innehåller också en vadderad ficka som skyddar datorn mot stötar och den har naturligtvis plats för tillbehör som strömkabel och mus.
Kånken föddes 1978 ur en axelremsväsk-debattt. Statistik visade då att uppemot åtta av tio svenskar vid den tiden var drabbade av någon form av ryggbesvär varav många var unga. Fjällrävengrundaren Åke Nordin utgick från Stockholms telefonkatalog för att ta fram en storlek som utan att vara för stor rymde både böcker och pärmar för barnen att bära till och från skolan.
Premiäråret 1978 såldes 400 Kånken mot förväntade 200 – året efter krängde de 30 000 stycken. I dag är den siffran 200 000 exemplar per år.
– Det roligaste av allt är att den faktiskt ser likadan ut nu som den gjorde för 30 år sedan, säger Fjällrävens marknadschef Jerry Engström.
2002 kom även Kånken Mini riktade till de små.