Kejsarens nya glas

Kreatör, fotograf, redaktör och designer – kär legend har många titlar. Efter över 100 år i den yppersta eliten av glas lockar svenska Orrefors nu till sig modeikonen Karl Lagerfeld för en samarbetskollektion. Den visas upp i morgon, men redan nu kan vi släppa de första bilderna.

Orrefors jämför gärna själva sitt konsthantverkskunnande med med modevärldens haute couture och det är svårt att inte hålla med. Varumärket är i dag världsomfattande och pryder borden hos alltifrån koja till Kungliga slottet i Stockholm.
Legenden Karl ”Der Kaiser” (Kejsaren) Lagerfeld har i sin kollektion skapat produkter helt i sin egen smak: champagneglas och -skålar, vin-, vatten- likörglas i en strikt, subtil och funktionell stil. I klarglas, svart eller mjölkvitt glas genomsyras serien av Karl Lagerfelds tro på rena linjer. Det är inte bara snyggt utan praktiskt då produkterna säljs med tillhörande underlägg för att förhindra spill på kritvita dukar.
Kollektionen säljs exklusivt i Sverige på NK Glas, Porslin & Kök från och med den 1 september. Den 15 oktober sker lanseringen i USA då Bloomingdale’s, exklusivt till en början, kör igång försäljningen.