King möter All Blues

All Blues är ett svenskt smyckesmärke skapat av två unga talanger. Resan har gått rekordsnabbt, från ett litet kök i Stockholm till stora modepresentationer i Paris inom loppet av bara några år. King har träffat den hypade All Blues-duon.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2015-01-30 13:35  |  Lästid: 3 minuter
King möter All Blues
Fredrik Nathorst och Jacob Skragge gör succé med sina handgjorda armband och ringar.

All Blues grundades hösten 2010 och har snabbt etablerat sig som ett accessoarvarumärke att hålla ögonen på. För ett tag sedan släpptes deras samarbete med Acne Studios vilket blev startskottet för en ökad internationell etablering. Succén har inte låtit vänta på sig, Avicii bär till exempel deras armband i den nya Volvo-reklamen.

King möter All Blues
Avicii med All Blues-armband i den senaste Volvo-reklamen.

Bakom All Blues står den unga entreprenörsduon Jacob Skragge och Fredrik Nathorst med bakgrund från Handelshögskolan respektive Berghs. King tog ett snack med killarna.

Hur startade All Blues?

– Det startade med ett A3-papper. Vi skissade upp ett gäng armband och stapplade in på två av våra favoritbutiker för att få feedback. Vi tänkte inte ens tanken att pitcha produkter som inte fanns, vi ville mest få råd av de vi respekterade mest. Av någon anledning gick det hela otippat bra och vi började sälja armbanden där samma höst. På den tiden designade vi vår hemsida i Microsoft Word och vek förpackningar i Fredriks kök på nätterna. Vi var genomdåliga på det mesta.

Hur ser mäns intresse för smycken ut idag?

– Det har ändrats något enormt de senaste åren. När vi började fanns det nästan ingenting i Sverige och många tyckte att gränsen gick vid vigselring. Då behövde män höra att produkten var för just män för att våga bära ett armband. Nu har vi slutat prata om kön, helt enkelt för att vi inte ser någon anledning att göra det.

King möter All Blues

Acnes kreativa chef Jonny Johansson ville för första gången addera smycken till herrkollektionen inför märkets vår- och sommarkollektion. Ett telefonsamtal senare inledde Acne Studios och All Blues ett samarbete.

Berätta om samarbetet med Acne Studios.

– Vi satt och jobbade en fredagseftermiddag när Jonny Johanssons assistent ringde. De ville att vi skulle komma in på ett möte. Efter en intensiv vecka hos dem på Lilla Nygatan så var vi helt plötsligt på Acnes presentation i Paris där smyckena var med. I februari lanserades fyra produkter baserade på två av våra modeller i nya finishar framtagna för Acne Studios. Pyramid i armband och ring, båda i högblankt guld, samt Flat 8mm i en matt, svart, oxiderad silverfinish.

Vilka är era egna All Blues-favoriter?

– Fredrik: Ringen och armbandet i silver som vi gjorde åt den brittiska designern Matthew Miller.

King möter All Blues
Fredrik Nathorsts favoritarmband.

 – Jacob: Modellen Pyramid som vi släpper i solitt 18k roséguld i vår.

King möter All Blues
Jacob Skragges favoritring.

Vad har ni för planer framöver?

– Produktmässigt: Sten, rosé och laser. Övrigt: Möbler, apor och London.

Alla produkter hittar du på allblues.se

Dela på Facebook
Tweeta