King träffar Kim Jones

Stockholms modevecka lockade inte bara internationell press utan även finbesök från designervärlden. King träffade Kim Jones som var i Stockholm för att spela skivor, men valde att prata om hype, färgval och hur Internet förändrat gatumodet.
Redaktionen |
Publicerad 2007-08-20 04:46 |
Lästid: 4 minuter
Du har varit oerhört hypad – hur har du hanterat det?
– Jag vet. Jag tänker inte på det så mycket, men jag antar att det hjälper mig att anstränga mig för göra saker ännu bättre. Men när man är så upptagen som jag är hinner man inte tänka på det så mycket.
– Jag vet. Jag tänker inte på det så mycket, men jag antar att det hjälper mig att anstränga mig för göra saker ännu bättre. Men när man är så upptagen som jag är hinner man inte tänka på det så mycket.
Vad gör dig så upptagen?
– I regel designar jag fyra kollektioner per säsong. Kim Jones, Umbro by Kim Jones och ett par gästinhopp för andra märken. Jag har gjort tryck för Louis Vuitton, grejer för Iceberg, Topman. Dessutom blir det oftast en hel del sidoprojekt.
– I regel designar jag fyra kollektioner per säsong. Kim Jones, Umbro by Kim Jones och ett par gästinhopp för andra märken. Jag har gjort tryck för Louis Vuitton, grejer för Iceberg, Topman. Dessutom blir det oftast en hel del sidoprojekt.
Som vadå?
– Magasinplåtningar, videos, resor och liknande. Just resorna är viktiga och spännande. När jag var i Australien nyligen märkte jag hur internet verkligen har gjort världen mindre. Streetwearmodet ser likadant ut överallt i världen. Bara att komma till Sverige och se hur många som har mina skor känns konstigt, att folk runt hela världen vet vem jag är. Men det är som en separat identitet – när man sätter sitt namn på saker är namnet inte längre ens eget.
– Magasinplåtningar, videos, resor och liknande. Just resorna är viktiga och spännande. När jag var i Australien nyligen märkte jag hur internet verkligen har gjort världen mindre. Streetwearmodet ser likadant ut överallt i världen. Bara att komma till Sverige och se hur många som har mina skor känns konstigt, att folk runt hela världen vet vem jag är. Men det är som en separat identitet – när man sätter sitt namn på saker är namnet inte längre ens eget.
Varför tror du att just Umbro By Kim Jones blev så populärt?
– För att det är ganska lätt att bära och är lagom trendigt. Att jag började jobba med Umbro var för att märket då inte alls var coolt, vilket gör det roligare för människor att plocka upp. Samarbetet blir värt mer.
– För att det är ganska lätt att bära och är lagom trendigt. Att jag började jobba med Umbro var för att märket då inte alls var coolt, vilket gör det roligare för människor att plocka upp. Samarbetet blir värt mer.
Hur såg man på Umbro då?
– Umbro var associerat med fotboll, huliganer och billiga kläder. Umbro bar man på gympan i skolan. Deras image var inte så häftig. Jag gillar att arbeta med engelska märken, det finns inte så många att jobba med. Dessutom lät de mig göra precis vad jag ville, de litade på mig och jag hade en klar bild av vad jag ville göra.
– Umbro var associerat med fotboll, huliganer och billiga kläder. Umbro bar man på gympan i skolan. Deras image var inte så häftig. Jag gillar att arbeta med engelska märken, det finns inte så många att jobba med. Dessutom lät de mig göra precis vad jag ville, de litade på mig och jag hade en klar bild av vad jag ville göra.
Har framgångarna med Umbro by Kim Jones hjälpt Umbro överlag?
– Ja, deras försäljningssiffror har gått upp. Min linje har gett en massa press över hela världen, och det har såklart hjälpt varumärket. Till och med Colette i Paris har sålt Umbro by Kim Jones, och i Japan har det också gått väldigt bra.
Hur har du tänkt med färgval? Du har använt mycket ”omanliga” färger, men ändå gjort ganska grabbiga kläder.
– Jag vill vara väldigt ”nu”. Jag vill vara modern och försöker att undvika retro. Vissa tycker att färgerna känns 80-tal, men jag tycker inte det. Min egen Kim Jones-linje är lite allvarligare, mycket mer detaljerad. Umbro-linjen är roligare, mer ögonblicklig.
– Ja, deras försäljningssiffror har gått upp. Min linje har gett en massa press över hela världen, och det har såklart hjälpt varumärket. Till och med Colette i Paris har sålt Umbro by Kim Jones, och i Japan har det också gått väldigt bra.
Hur har du tänkt med färgval? Du har använt mycket ”omanliga” färger, men ändå gjort ganska grabbiga kläder.
– Jag vill vara väldigt ”nu”. Jag vill vara modern och försöker att undvika retro. Vissa tycker att färgerna känns 80-tal, men jag tycker inte det. Min egen Kim Jones-linje är lite allvarligare, mycket mer detaljerad. Umbro-linjen är roligare, mer ögonblicklig.
Hur klär sig engelsmännen nu?
– De är ganska öppna. Generellt sätt är det ju jeans och en skjorta fortfarande, men det har hänt mycket med färger de senaste åren. Ta GQ till exempel, den tidningen är mycket mer färgfylld än för bara fem år sen.
– De är ganska öppna. Generellt sätt är det ju jeans och en skjorta fortfarande, men det har hänt mycket med färger de senaste åren. Ta GQ till exempel, den tidningen är mycket mer färgfylld än för bara fem år sen.
Vad inspirerar dig?
– Ungdomsmode och resor – jag har åkt till Afrika, Hawaii, Australien, Brasilien – överallt.
– Ungdomsmode och resor – jag har åkt till Afrika, Hawaii, Australien, Brasilien – överallt.
Dina grejer känns väldigt inspirerade av just engelskt ungdomsmode.
– Det är inte riktigt sant, man ser den stilen överallt – i Antwerpen, Italien, Afrika. Det ser likadant ut överallt tack vare internet.
– Det är inte riktigt sant, man ser den stilen överallt – i Antwerpen, Italien, Afrika. Det ser likadant ut överallt tack vare internet.
Är du inte alls intresserad av klassiskt herrmode?
– Den generationen som växer upp nu är vana vid att klä sig bekväma kläder, de kommer inte bära kostymer till vardags. Inte ens Wall Street behöver klä sig i kostym längre, så det är klart att det har förändrats och kommer fortsätta att förändras. Jag gillar att folk får klä sig som de vill, och folk är mer intresserade av att klä sig praktiskt och bekvämt nu. Jag har ett par kostymer och ett par kavajer, men jag använder de inte så mycket ärligt talat. Jag gillar att klä upp mig på andra sätt.
– Den generationen som växer upp nu är vana vid att klä sig bekväma kläder, de kommer inte bära kostymer till vardags. Inte ens Wall Street behöver klä sig i kostym längre, så det är klart att det har förändrats och kommer fortsätta att förändras. Jag gillar att folk får klä sig som de vill, och folk är mer intresserade av att klä sig praktiskt och bekvämt nu. Jag har ett par kostymer och ett par kavajer, men jag använder de inte så mycket ärligt talat. Jag gillar att klä upp mig på andra sätt.
Hur klädde du dig som ung?
– Jag bodde i Afrika tills jag var 14, så jag gick runt i shorts och t-shirt. Men när jag kom till England började jag intressera mig för mode. Men nu, eftersom jag håller på med kläder hela tiden glömmer jag bort min egen stil. Så är det för många designers, som oftast går runt i jeans och t-shirts.
– Jag bodde i Afrika tills jag var 14, så jag gick runt i shorts och t-shirt. Men när jag kom till England började jag intressera mig för mode. Men nu, eftersom jag håller på med kläder hela tiden glömmer jag bort min egen stil. Så är det för många designers, som oftast går runt i jeans och t-shirts.
Hur kom du in på mode?
– Jag kollade i modemagasin och gillade uttrycksformen. Jag ville göra något i 3D, det kunde vara mode, styling eller foto. Jag gillar alla aspekter.
– Jag kollade i modemagasin och gillade uttrycksformen. Jag ville göra något i 3D, det kunde vara mode, styling eller foto. Jag gillar alla aspekter.
Vill du förändra hur folk klär sig?
– Jag vill komma med något nytt varje säsong, men ibland när jag ser folk bära mina kläder känner jag knappt igen dem. Och det är bra, det betyder att den som bär plagget gillar det och att de gjort plagget till sitt eget. Vissa designers gör samma sak om och om igen, och jag kan inte förstå varför man håller på då. Om man inte vill göra något nytt – hur ska då modet kunna utvecklas? Många jag känner i branschen är trötta på det kommersiella. Jag vill ju också vara kommersiell på ett sätt, men samtidigt driva saker framåt.
– Jag vill komma med något nytt varje säsong, men ibland när jag ser folk bära mina kläder känner jag knappt igen dem. Och det är bra, det betyder att den som bär plagget gillar det och att de gjort plagget till sitt eget. Vissa designers gör samma sak om och om igen, och jag kan inte förstå varför man håller på då. Om man inte vill göra något nytt – hur ska då modet kunna utvecklas? Många jag känner i branschen är trötta på det kommersiella. Jag vill ju också vara kommersiell på ett sätt, men samtidigt driva saker framåt.
Vilka andra designers gillar du?
– Jag gillar Helmut Lang även om han tyvärr slutat. Prada, Balenciaga, Alexander McQueen. Jag gillar Marc Jacobs för hur han har lyckats bygga sitt företag så enormt, enormt stort. Det behöver inte handla om att jag gillar kläderna, mer hur folk lyckas utveckla sin produkt. Som Ralph Lauren, jag älskar honom för att han skapade en hel livsstil, en hel värld – och tjänade en massa pengar.
– Jag gillar Helmut Lang även om han tyvärr slutat. Prada, Balenciaga, Alexander McQueen. Jag gillar Marc Jacobs för hur han har lyckats bygga sitt företag så enormt, enormt stort. Det behöver inte handla om att jag gillar kläderna, mer hur folk lyckas utveckla sin produkt. Som Ralph Lauren, jag älskar honom för att han skapade en hel livsstil, en hel värld – och tjänade en massa pengar.

Kim Jones tillsammans med Kings reporter, här symboliserad av en söt lejonunge med kaninöron.

Höstens sneakers från Umbr by Kim Jones.
Av: Text: Erik Gripenholm