King träffar trippelaktuella Kitsuné

Franska skivbolaget och klädföretaget Kitsuné är tredubbelt aktuella: med Digitalisms kritikerhyllade album Idealism, med den heta samlingsskivan ”Kitsuné Maison Compilation 4” och snart även med en ny stilren höstkollektion. King träffade designern Masaya Kuroki och skivbolagsansvarige Gildas Loaec dagen efter deras DJ-spelning på Acnes modevisning i Stockholm.
Redaktionen |
Publicerad 2007-06-25 05:12 |
Lästid: 3 minuter
Hur skulle ni själva beskriva Kitsunés kollektioner?
MK: Rätt enkla kläder som inte sticker ut så mycket. För att fastna för våra kläder gäller det nog att prova dem på. Vi jobbar mycket med skärningar och passform. De ska främst kännas sköna att bära, de är mer för kroppen än för ögat. Det handlar också om att köra lite back-to-basics, vi är moderna och enkla utan att vara för trendiga.
Har ni några förebilder inom modevärlden?
MK: Jag tycker mycket om Jil Sander och Ralph Laurent.
Och hur ser ni på Paris som modestad?
MK: Den är bra, de stora märkena har alla märkesbutiker där och det är en kreativ stad.
GL: Men på sistone tycker jag nästan att London har gått om Paris ifråga om nytt, ungt mode.
GL: Men på sistone tycker jag nästan att London har gått om Paris ifråga om nytt, ungt mode.
Hur mycket inflytande har ni över varandras områden – Gildas över kläderna och Masaya över musiken?
GL: Vi jobbar givetvis nära varandra och bollar idéer. Men vi har också en ”directors cut”-regel som säger att Masaya tar sista beslutet för kläderna, jag för musiken.
Hur väljer ni vilka band som får släppa skivor på Kitsuné?
GL: Vi drunknar faktiskt i demos. Oj, det är så mycket att lyssna på ständigt, men vad ska jag säga? Det måste vara något vi gillar så klart. Det måste funka på ett dansgolv och det får gärna ha ett element av pop i sig. Vi älskar nämligen popmusik!
Varför valde ni räven som namn och symbol?
MK: I Japan är räven en framstående figur inom mytologin. De symboliserar olika egenskaper och det var nog därför vi tyckte att det passade. Kitsuné har ju också en rad egenskaper: vi är ett skivbolag, ett klädmärke och en grafisk designbyrå.









Av: Text: Mats Almegård