Kläderna till dörren!

Engelska shoppingsajten ASOS.com har ungefär lika många unika besökare per månad som det finns invånare i vårt avlånga land. Bland dessa besökare har uppskattningsvis andelen män motsvarat invånarantalet Brunflo, men inte så länge till. King besökte huvudkontoret i norra London och fick oss en genomgång av sajtens egentillverkade och oerhört prisvärda höst- och vinterkollektion – och vi blev inte besvikna.

Herrkollektionen är huvudsakligen indelad i tre olika teman: ”Modern Military”, ”Rambling” och ”Seafarer”. Den förstnämnda erbjuder liksom namnet antyder militärinspirerade plagg uppdaterade i nya material och passformer, Rambling representerar en modern bergsklättrarlook i grälla färger och Seafarer är en rustik isbrytarvariant av denna sommars påtagliga marina trend. Chefsdesignern för ASOS herrkollektioner, John Mooney, berättar mer:
– Vi märker att män uppskattar att kunna navigera mellan några huvudsakliga kärnteman varje säsong. Sen har vi naturligtvis en enorm mängd plagg, accessoarer och skor inom respektive tema.
Är ni oroliga för att er egen linje kommer att ta fokus från alla designermärken ni även säljer?
– Män gillar märken, så enkelt är det. Men män är även prismedvetna och jag tror att mycket handlar om att blanda högt och lågt, dyrt och billigt. Beställer man ett par dyra skor från sajten så kanske man passar på att köpa ett par chinos eller en skjorta från oss. Det har varit vår förhoppning och den verkar stämma.
Vad är du själv mest nöjd med ur hösten kollektion?
– Det mesta, om jag ska vara ärlig, men måste jag pusha för en sak så blir det skorna. Vi gör verkligen grymma skor. Du kan köpa ett par fantastiska dressade skor för 25 pund i utmärkt kvalitet, eller ett par engelsktillverkade i finaste skinn för 140. Vill man slå på stort kan man köpa skor vi gjort i samarbete med anrika Tricker’s. Och då har jag inte ens nämnt våra alpinkängor…