Klassiska Kånken het i New York

Fjällrävens legendariska ryggsäck Kånken har fått en revival – bland New Yorks mest trendkänsliga.- Från början såg man den lite då och då. Nu ser jag minst ett par om dagen, bara på väg till jobbet, säger säljaren Andrea Westerlind.

Johan Magnusson  |  Publicerad 2010-08-06 09:31  |  Lästid: < 1 minut
Bild 425528
Det går inte att ta miste på Fjällrävens framfart på andra sidan Atlanten. De säljer till många – och tunga – butiker.
– Butiker som Opening Ceremony, Ron Herman och Steven Alan visar att märket är tillräckligt bra för att hänga bredvid världens coola independentmärken. Kedjan J.Crew kryddar sitt bassortiment med kända ikonmärken som Ray-Ban, Barboyr och Rolex och så vår Kånken, och från och med i höst även Grönlandsjackan för barn och herr, säger Andrea Westerlind till habit.
Ryggsäckens vara eller icke vara på städernas gator har varit intensiv de senaste säsongerna, men nu verkar i alla fall New York-borna ha nappat på idén om att återuppleva barndomens skoldagar i väskform.
– Från början såg man den lite då och då. Nu ser jag minst ett par om dagen, bara på väg till jobbet, säger Andrea Westerlind.
Dela på Facebook
Tweeta