Lorentz släpper egen doft: ”Vill bli ett parfymhus som Gucci”

Svenska artisten Lorentz släpper limiterad och signerad parfym.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2016-10-27 07:44  |  Lästid: 2 minuter
Lorentz släpper egen doft:
Lorentz ger sig in i doftbranschen. Foto: Magnus Klackenstam

”Vi samlade ihop ett team huh,
Vi spånade på vår scheme huh,
Fortsätter följa min dream huh,
Tills jag har min egen parfym huh!”

Så avslutar Lorentz låten Acqua di Losó på albumet Kärlekslåtar från 2014. Nu är teamet samlat och drömmen uppfylld! Tillsammans med modebutiken APLACE och svenska parfymhuset Collect & Bottle lanserar Lorentz en egen doft med samma namn som låten.

– Jag ville göra något fresh men samtidigt romantiskt. Parfymhuset Ormonde Jayne var en inspiration, säger Lorentz.

Lorentz släpper egen doft:
Foto: Magnus Klackenstam

– Förutom från en konstnärlig plats så är parfymen ännu ett steg i att bygga namnet Lorentz. Förhoppningen är att vi blir ett hus som går vidare i generationer, lite som Gucci, fortsätter Lorentz.

Lorentz släpper egen doft:
Foto: Magnus Klackenstam

Inspirationen är hämtad från 90-talets parfymepok. Doften är blandad för hand och framtagen i Sverige med en bas av ambra, cederträ, kardemumma och mandarin. Därefter lime, bergamot, svartpeppar och vetiver som en blinkning till 90-talets parfymhits.

– Det känns fett att fortsätta vårt samarbete med Lorentz efter det att han var med och lanserade vår egna klädlabel här förra året. Vi har alltid följt och diggat Lorentz och upplever att vi delar samma syn på form och skapande. Och nu har vi en doft, blandad för hand i Stockholm, tillsammans, säger Kalle Tollmar, medgrundare till APLACE.

Lorentz släpper egen doft:
Foto: Magnus Klackenstam

– Visionen var att skapa något som talar samma språk som Lorentz musik, modernt och sentimentalt på samma gång. Lyx – men på ett extremt casual sätt, säger Olle Hemmendorff och Tomas Hempel från Collect & Bottle som varit med och tagit fram parfymen.

Acqua di Losó kommer i 30 ml och släpps i en signerad och numrerad upplaga på 100, vilka bara kommer säljas i APLACE:s butiker och på Aplace.com från och med den 3 november. Priset ligger på 900 kr.

Dela på Facebook
Tweeta