Louis Vuittons nya gigant

Johan Magnusson |
Publicerad 2010-05-28 14:38 |
Lästid: < 1 minut

Med den nya håll käften-butiken slår Louis Vuitton fast att lågkonjunktur inte är något för dem. Etablerad på en av världens lyxigaste butiksgator, New Bond Street, kallar märket inte lokalen för butik utan maison (franska för ”hus”). Och det är klart, med en kvadratmeteryta på 1 500 är det lätt att hålla med om ett sådant ödmjukt statement.
Butiken är en viktig satsning på marknaden i London för Louis Vuitton, som öppnade sin första butik i staden för hela 125 år sedan. Lämpligt nog är alltså detta också den mest påkostade Louis Vuitton-butiken någonsin och sammanfaller med ett projekt där märket finansierar ett samarbete mellan fem konstinstitut, bland annat Royal Institute of Arts, i form av en treårig konstutbildning för att få fler brittiska barn och unga engagerade i konsten.
Det finns till sist en liknande maison-lokal i Paris som sedan Louis Vuitton öppnade den 2005 bara i sig själv har blivit en turistattraktion.

Ingen risk för trängsel vid solglasögonköp i den nya butiken.

1 500 kvadratmeter lyx – nu i en stad nära (nåja) dig.