Lysande utsikter

Kristina Lindhe, kvinnan bakom succékonceptet Lexington, berättar om sin framgångssaga, förklarar varför Lexington trots sina amerikanska influenser säljs i Mellanöstern - och ger tips till dig som ska starta eget.
|
Publicerad 2008-09-05 04:41 |
Lästid: < 1 minut

Lexingtons höst/vinterkampanj 2008. Kolla in Lexingtons butik på Birger Jarlsgatan 25 i Stockholm eller surfa in på deras webbshop.
Lexington är med sina tydliga amerikanska influenser en svensk framgångssaga. Michael Schumacher, David Beckham, Zlatan och Roman Polanski är bara några som sover omsvepta i lakan från Lexington. Deras inredning, konceptet Lexington Home, är representerat i tjugo länder – däribland Saudi Arabien och Kuwait (!) – och de säljs bland annat på renommerade varuhus som Harrods i London och KaDaWe i Berlin.
Och trots att det bara var knappt ett år sen som den första klädkollektionen lanserades – exakt tio år efter företagets födelse – omsätter idag Lexington Clothing cirka 28,5 miljoner kronor.
– Vi mötte en stor efterfrågan på våra kläder och steget till att börja med kläder var inte alls särskilt långt, berättar företagets vd och kreativa chef Kristina Lindhe.
Hon berättar att den största utmaningen när de först introducerade kläder var att ta deras inredningskoncept, präglat av de själva kallar New England-stilen – som är utmärkande influerad av den amerikanska väst- och östkuststilen, och göra den 3D och se till att passformer blev optimala.
– Vi fick anställa en mönsterkontruktör. Vilket egentligen var största skillnaden – kläderna är bara en naturlig förlängning av vårt livsstilskoncept.
– Vi fick anställa en mönsterkontruktör. Vilket egentligen var största skillnaden – kläderna är bara en naturlig förlängning av vårt livsstilskoncept.
Hur skulle du beskriva kläderna?
– Vi är inte preppy, vilket många tror att vi är. För Gant och Ralph Lauren finns redan och de gör den stilen väldigt bra. Vi gör vad vi kallar ”casual luxury” och vi gör till exempel inga kavajer och inte heller slipsar. Det är ett avståndstagande från det exakt förväntade.
Hur ser då ett typiskt Lexington-plagg då ut? Tänk dig en businesskjorta som med vit krage som har tvättats ett flertal gånger och som snarare bärs på stranden i Boston än på kontoret downtown i New York. Matchningen? Ett par chinos – förstås.
– Vi brukar säga att vi inte jobbar med mode – kläderna är en del av ett livsstilskoncept. Vi är unika som har gått från inredning till kläder, alla andra företag har gjort tvärtom.
– Vi är inte preppy, vilket många tror att vi är. För Gant och Ralph Lauren finns redan och de gör den stilen väldigt bra. Vi gör vad vi kallar ”casual luxury” och vi gör till exempel inga kavajer och inte heller slipsar. Det är ett avståndstagande från det exakt förväntade.
Hur ser då ett typiskt Lexington-plagg då ut? Tänk dig en businesskjorta som med vit krage som har tvättats ett flertal gånger och som snarare bärs på stranden i Boston än på kontoret downtown i New York. Matchningen? Ett par chinos – förstås.
– Vi brukar säga att vi inte jobbar med mode – kläderna är en del av ett livsstilskoncept. Vi är unika som har gått från inredning till kläder, alla andra företag har gjort tvärtom.
Vad är New England-stilen?
– Det omfattar mycket vävda ränder och fräscha färger som vitt, blått och rosa. Vi tänker oss amerikansk östkust – främst Boston – med vitmålade huskanter.
– Det omfattar mycket vävda ränder och fräscha färger som vitt, blått och rosa. Vi tänker oss amerikansk östkust – främst Boston – med vitmålade huskanter.
Ni säljs i hela världen och har till och med återförsäljare i Kuwait och Saudi Arabien. Varför funkar den här stilen över hela världen?
– För att den är opretentiös och lätt att ta till sig. Man identifierar stilen med välmående utan att vara borgerlig eller brackig. Många verkar gilla det.
Det verkar så. Till sist, stiltips för män i höst?
– Testa våra skjortor – känslan i dem är outstanding!
– För att den är opretentiös och lätt att ta till sig. Man identifierar stilen med välmående utan att vara borgerlig eller brackig. Många verkar gilla det.
Det verkar så. Till sist, stiltips för män i höst?
– Testa våra skjortor – känslan i dem är outstanding!
Starta eget!
Kristina Lindhe, vd och kreativ chef, för Lexington delar med sig av sina bästa tips:
1. Ha en genomarbetad idé. Hitta något som är eget och kör på den. Men du måste vara helt säker – stäm av den med någon som du litar på. Ställ dig frågan ”håller den?”.
2. Gör en realistisk budget. Håller den? Det är tråkigt att göra, men ett absolut nödvändigt ont.
3. Som entreprenör kan du inte allting. Anlita folk som kan täcka upp för dina egna svagheter.
4. Var beredd att jobba hårt – hårdare än du någonsin trodde. Efter tio år med Lexington arbetar jag fortfarande sex dagar i veckan.