Mäktigast inom svenskt herrmode 2009 är… Örjan Andersson!

Med Mexikanska dödskallar, klaustrofobtajt design och ett revolutionerande demokratiskt pris sålde man inte bara »jävligt många jeans« – de fick H&M att gå in som delägare också. Mäktigast inom svenskt herrmode 2009 är Örjan Andersson, grundare av Weekday.
Örjan, du är mäktigast inom svenskt herrmode. Hur känns det?
– Det känns bra och helt okej. Det är många som är duktiga i Sverige så jag blev väldigt förvånade över utmärkelsen.
Varför tror du att du vann?`
– Jag har läst motiveringen så jag vet ju varför (skratt). Det har nog väldigt mycket att göra med våra jeans som väldigt många killar och tjejer bär. Vi finns i runt 35 länder och vi ökar omsättningen hela tiden.
Hur har Weekday förändrats med H&M som ägare?
– Inte speciellt mycket alls. Vi förändras hela tiden, men inte på grund av dem. Jag arbetar med den kreativa biten och där är det ingen som har kommit med en pekpinne. H&M har sextio års erfarenhet som vi vill dra nytta av, vi var duktiga på logistik och produktion men de var ännu bättre, så som jag ser det finns det bara möjligheter.
Nu har du råd att köpa dyra designerjeans. Har du gjort det?
– Nej, jag har inte köpt några alls. Jag kör på med Weekday som vanligt. Jag använder fortfarande vår modell Tight som är den första och den bästa som jag har gjort – den är fortfarande grym.
Har du lagt till med några andra lyxvanor?
– Nej.
Jag har faktiskt hört det att du inte har förändrats ett dugg sedan ni sålde Weekday.
– Det var skönt att höra. Men det är så klart en trygghet att veta att det finns pengar och att jag egentligen inte skulle behöva jobba en dag till i mitt liv.
När var du riktigt packad senast?
– Jag brukar vara smålullig på lördagkvällar, men det beror på vad du menar. Jag var rätt bladig för några månader sen.
Har du strukit i morgon förmiddag ur kalendern?
– Ja (skratt), i alla fall morgonkvisten.
Festen är på Café Opera. Var brukar du gå ut annars?
– Jag håller mig till Söder. Om jag vill gå ut och fira någonting speciellt så går jag till F12.
Hur firade du att H&M köpte upp er?
– Min sambo och jag gick till just F12 och åt. Det var allt. Det låter sjukt tråkigt, jag vet, men de har väldigt bra mat.
Vad hade du tänkt göra i kväll?
– Jag hade planerat att umgås med min sambo hemma. Jag trodde nämligen att festen var i går kväll.
LÄS HELA LISTAN ÖVER SVENSKT HERRMODES 100 STÖRSTA MAKTHAVARE 2009 HÄR ””

Med Mexikanska dödskallar, klaustrofobtajt design och ett revolutionerande demokratiskt pris skapade man en alldeles egen subkultur – och sålde, citat, ”jävligt många jeans”. När H&M dessutom valde att gå in som delägare – för en halv miljard kronor – Stod det klart: framgångssagan om weekday saknar motstycke i modern svensk modehistoria.
Tack vare ökat kapital, oförminskad kreativ frihet och epitetet ”satanisterna från skandinavien” har nu weekday möjlighet att växa mot världsherravälde – i samma takt som ägarens polisonger. Mäktigast inom svenskt herrmode 2009 är Örjan Andersson.

Örjan Andersson tillsammans med Kings chefredaktör Per Nilsson. Örjans reaktion på bilden? ”Det kanske är dags att ansa skägget snart. Jag minns inte ens när jag gjorde det senast.”