Mäktigast inom svenskt herrmode 2010 är… Margareta van den Bosch!

Budgetjätten H&M:s mångåriga chefsdesigner och nuvarande ansvariga för de slagkraftiga samarbetskollektionerna, Margareta van den Bosch, utses av King till Svenskt herrmodes mäktigaste 2010.

Johan Magnusson  |  Publicerad 2010-05-11 15:01  |  Lästid: 2 minuter

 

Grattis! Hur ser du på utmärkelsen? Är du mäktigast inom svenskt herrmode?

– Tack! Det är jätteroligt och inspirerande att vi blir uppskattade och framförallt att det är herravdelningen av H&M som lyfts fram som vi kämpat och haft ambitioner med och där vi också blivit mycket bättre. Jag ser den här utmärkelsen som att den går till oss på H&M och om man pratar om företaget tycker jag att vi kan få vara med bland de viktiga inom det svenska herrmodet. Vi gör ett herrmode man inte behöver skämmas över.
Vem tycker du själv är mäktigast?

– Det är svårt att säga, jag brukar inte tänker på sådana saker. 


Motiveringen till att du hamnar överst i år lyfter bland annat fram ditt ansvar för H&M:s samarbetskollektioner med stora designers som alltid väcker stort intresse. Vad svarar du när folk undrar om dem?
– Att vi alltid vill överraska våra kunder och alltid har många olika idéer kring vilka vi vill jobba med, men inte pratar så mycket om samarbetena förrän det är dags.

 

Och hur ser nästa samarbete ut?
– Hehe, nästa fråga.

 

Okej, vilket samarbete har du själv gillat bäst på herrsidan?

– Jag har flera favoriter. Rei Kawakubo gjorde ett bra jobb, liksom Viktor & Rolf och Karl Lagerfeld. Jag har också gillat vissa plagg ur andra kollektioner, exempelvis smokingkavajen från Roberto Cavalli.

Hur tycker du att den svenske mannen klär sig?
– Ganska väl. Allmännivån är bra om man jämför med hur det ser ut på en tunnelbana i Paris eller någon annanstans i världen, även om vi kanske inte har spjutspetsen och ser helt galna ut som i Tokyo eller England. Och framförallt hos yngre män ser man ett intresse och att de tänker på vad de har på sig.


Och vad vill du se på killar i vår?

– Att de klär sig som de vill utan pekpinnar. Jeansskjortor och jeansjackor är snyggt och om man vågar färg och mönster är det naturligtvis roligt.

Hur ser du på King?

King är bra och väl förankrad med en hög modegrad samtidigt som man erbjuder råd och idéer som passar vanliga killar.

Vad har du för förväntningar på kvällens fest?

– Den blir spännande och det är alltid roligt att träffa en massa människor. Det är också skojigt att få ta emot den här utmärkelsen som ett bevis på att King lyfter fram de här samarbetena.

 

En längre intervju med Margareta van den Bosch, som du ser till höger, går att läsa i nästa nummer av King som kommer ut i slutet av veckan.

Bild 429968

Motivering Margareta van den Bosch, creative advisor på H&M:

Under 23 år har hon varit instrumentell inom uppbyggnaden av vad som idag kan betecknas som världens mest inflytelserika designavdelning. I sin roll som chefsdesigner har hon haft en mentorsfunktion för åtskilliga generationer av svenska framgångsrika klädskapare som Roland Hjort, Carin Wester och duon bakom Hope. Efter att ha klivit ned från sin topposition och istället tagit ansvaret för H&M:s samarbeten har hennes inflytande ökat ytterligare, då hon med känslig hand plockat ut kreatörer som Viktor & Rolf och nu senast Jimmy Choo till partners för den svenska jättens hysteriskt uppmärksammade kollektioner. Andra budgetkedjor har bara att rätta in sig i ledet. Därför är Margareta van den Bosch mäktigast i herrmodesverige 2010.

Bild 429969
Faksimiler från King 06/10.
Dela på Facebook
Tweeta