Malmö får casualbutik


Skjortor från Paul & Shark – finns snart hos Tweed.
Mindre kostymer och mer casual. Det är receptet bakom nya Malmöbutiken Tweed som kommer sälja lmärken som Stone Island, Paul & Shark, Henri Lloyd, Fred Perry, Hackett, One True Saxon, Merc och Nicholas Deakins. Vi passade på att ställa några frågor till Daniel Holmblad som är en av delägarna.
I er pressrelease gör ni en grej av att ni inte har kostymer. Varför det?
– Vi väljer bara att fokusera på casual-stilen och genom att slänga ut kostymen får vi desto mer utrymme för stickat, skjortor, polotröjor, pikéer och annat snyggt ledigt. När det kommer till kostymekipering i Malmö kan vi rekommendera Olséns och Engelska Herr.
De märken ni säljer nämns ofta som favoriter bland fotbollsligister, så kallade casuals. Vad är er inställning till casualkulturen?
– Vad ska man säga, mäns passion till kläder kan ibland slå kvinnors shoppingfixering med hästlängder. Vi kan inte tänka oss att stiliga kläder kan leda till huliganism, men killarna verkar i alla fall ha god smak. För vissa, som till exempel den svenska piketpolisen och kanske tio procent av svenska casuals, innebär kanske casual-kulturen bråk och stök men för alla andra är casual-kulturen liktydigt med ett brinnande intresse för skön musik och kläder och det är ju den här delen av casual-kulturen som vi kommer lyfta fram i vår butik.
Vad är det ni gillar med blandningen av italienska och engelska märken?
– Vi tycker att kombinationen av de ideal och värden som förkroppsligas i italienarnas passion för konfektion och pizza och britternas stiff upper lip och musikscen är stilig.
Av: Text: Erik Gripenholm