8 Savile Row

Olof Enckell  |  Publicerad 2006-09-04 09:38  |  Lästid: 3 minuter

Bild 315322 På denna gatuadress huserar sedan 1882 en de förnämaste skräddarna, Kilgour. Ett märke som under tre århundraden försett sina klienter med kläder i absolut toppklass.
– Kilgours filosofi har blivit modern design med hantverket och arvet från Savile Row, berättar Paula Gerbase, designer på Kilgour.

Skräddarnas mecka Savile Row har på senare år genomgått en stor föryngring. Väletablerade skräddare har fått ge utrymme för nya namn som Richard James, Ozwald Boateng och Alexander McQueen. De senaste årens absolut hetaste namn är Kilgours creative director, Carlo Brandelli. Den i Italien födda Brandelli anslöt företaget 1997 efter att ha drivit märket Squire som blev stilbildande för hela 90-talets britpopera. Åkandes på sin silvriga vespa sågs Brandelli först med stor skepsis i en miljö lika brittisk som kritstrecksrandiga kostymer och Aston Martin.

Idag är det dock ingen som tvekar på Carlo Brandelli. 2003 tog han över som creative director och företaget bytta då namn till Kilgour från att tidigare ha hetat Kilgour French & Stanbury. Samma år lanserade Kilgour sin första linje med konfektionsplagg och året senare steg omsättningen med osannolika 900 procent! 2005 utsågs Brandelli till årets designer för manliga kläder av The British Fashion Award och blev även framröstad av tidningen GQ som årets bäst klädda man. Brandelli har skapat sig ett så stark varumärke att när Jaguar i år skulle marknadsföra sin nya sportbil XK utsågs Brandelli som en av tio ambassadörer för det brittiska sportbilsmärket, och fick därmed en sprillans ny jagga.

Bakom framgången ligger en filosofi om modern design med samma kvalité som hör Savile Row till. Designen är avskalad och bygger på en diskret elegans.
– Det finns en stark koppling till grafik och arkitektur med stort fokus på symmetri, proportioner och balans, berättar Paula Gerbase, designer på Kilgour.

Kännetecknande för Kilgour är den smala siluetten och deras unika system med halvfodrade kostymer.
– Detta system som introducerades 2004 har gjort kostymen lättare samtidigt som fodret med piping i starka kontrastfärger blivit lika vackert som utsidan, säger Paula Gerbase.

Bild 315323 Kilgour minimalistiska design har lockat till sig kunder som skulle få vilket annat modehus att koka av avundsjuka. Eller vad sägs om Jude Law, Hugh Grant och Daniel Craig. Den typiska kunden beskrivs annars som elegant, diskret och kreativ.

Inför höstens kollektion fortsätter Kilgour i samma bana som tidigare med att utveckla det klassiska herrmodet:
– Höstens kollektion är väldigt grafisk och lägger stor tyngd på lyxiga tyger kombinerat med unik design. Ränder och prickar används väldigt subtilt på alla typer av plagg, medan detaljer och sömmar är tydligt inspirerade av det skräddarsydda, berättar Paula Gerbase.

Att stor omsorg läggs på materialet märks tydligt på höstens kollektion. För kostymer är huvudmaterialen kashmir, mohair och super 120/130 ull. Skjortorna sys av schweizisk bomull och manschettknapparna görs för hand av glas från Murano. Kilgour har inför hösten även satsat stort på sidenscarfar och slipsar med handtryckta motiv. Färgpaletten inför höstens kollektion är ganska avskalad och innehåller bl.a. marinblå, kolgrå, blekrosa, chokladbrun och kamel.

Carlo Brandelli har tidigare yttrat sig om att Kilgour snart kan bli ett märke för den internationellt stora catwalken. Hur det än blir så kommer rötterna alltid att finnas kvar:
– Arv och ursprung är en utmärkande del av Kilgours filosofi. Det reflekteras i designarbetet, konstruktionen av plaggen och renheten i snittet, avslutar Paula Gerbase.

Dela på Facebook
Tweeta