Acqua di Parma
I jakten på de nyaste och hippaste dofterna, är det ibland skönt att lyfta blicken lite och ta en titt på en riktig doftklassiker. Acqua di Parma skapades redan 1916 och finns oförändrad kvar sedan dess. Från början var den tänkt som en doft att som finare herrar skulle ha att parfymera sina näsdukar med, men den fick snabbt bredare andvändning än så.
Acqua di Parm är en unisexdoft med mycket citrus och örter som rosmarin och lavendel, och den hade sin höjdpunkt under 30, 40 och 50-talen då den var doften med stort D. Då bars den av hollywoodelit som Cary Grant och David Niven.
På 60-talet var glam och glamour inte på modet längre och doftens popularitet dalade. Den levde i en undanskymd och ekonomiskt svår tid enda till 1993, då tre män, (bland annat Ferraris VD) bestämde sig för att rädda doften och föra ut den i rampljuset igen.
De öppnade den första Acqua di Parmabutiken i Milano 1998 och sedan spreds varumärket snabbt till ledande varuhus runt om i världen.
2001 köpte LVMH in sig i företaget och sedan september 2003 är de de fullständiga ägarna. LVMH är en förkortning av Louis Vuitton, Moët, Hennessy vilket ger en fingervisning av att det är ett företag som satsar på lyxprodukter.
Doften är svår att få tag på i Sverige. Men om du är ute och reser, i Italien eller någon storstad, så missa inte att provdofta. Eller köpa för all del, priset är inte på något sätt oöverkomligt.
Källa: Acquadiparma.com och LVMH.com