Antonio Ciongoli lämnar Eidos – Simon Spurr blir ny Creative Director
I slutet av sommaren briserade en mindre bomb i #menswear-världen. Antonio Ciongoli som varit med och grundat Eidos Napoli tackar för sig och kliver av rollen som designer för det populära italiensk-amerikanska varumärket. Nyligen tillkännagav moderbolaget Isaia att Simon Spurr blir ny designer för Eidos.

Vad som gjort att bytet av designer blivit så pass uppmärksammat i vår del av herrmodeindustrin beror till stor del på hur hårt kopplad Antonio varit till varumärket Eidos. Historien bakom grundandet av företaget startar redan 2011-2012 då Antonio Ciongoli, Agyesh Madan och Marcus Malmborg pitchade en idé till Isaia om ett koncept bestående av prisvärda kostymer i full kanvas-konstruktion från Italien runt 1 000 dollar. Tanken var ursprungligen ett retailkoncept med egna butiker (inte helt olikt vad Suitsupply valt att göra). Agyesh, då hos Isaia skulle stå för produktutveckling, Antonio för designen och Marcus för sälj.
Isaia blev lockade av idén men pga företagets egna framgång inom wholesale (externa återförsäljare) ville man hitta en liknande modell för Eidos som skulle positioneras som Isaias yngre syskon med en mer överkomlig prisbild av neapolitanska kostymer. Agyesh Madan valde att hoppa av för att lägga grunden till sitt nuvarande koncept Stòffa och men Antonio tackade ja och 2013 lanserade Eidos sin första kollektion någonsin.

Hyllningarna lät inte vänta på sig och efter endast några få säsonger var Eidos ett av de mest intressanta och spännande företagen i braschen. Kampanjerna som fotograferades av Glen Allsop fokuserade på en rad olika städer så som Rom, Florens och Neapel. Kostymmodellen Ciro är en av de plagg som jag först fastnade för. Det var en kombination av det florentinska och neapolitanska skrädderiet med breda slag, lägre knäppning, öppna så kallade quarters och naturlig axel. Tillsammans med de byxmodellerna Sal och Lorenzo var man tidig med att lyfta det kostymideal som idag på allvar börjar blomma ut.


Designmässigt utvecklades Eidos under dessa fyra år från att vara i huvudsak en kavaj och kostymtillverkare till en aktör med stort fokus på lyxig sportswear. Antonio uttryckte det själv som att han ville skapa klädernas motsvarighet till ”Comfort food”, något man mår genuint bra av att ta på sig. Det handlade inte sällan om stora tröjor eller koftor i 100% kashmir med en unik infärgning eller trikåteknik. Hans egen passion för skateboard har lett till många spännande samarbeten med mindre och otippade partners och inte minst valet av professionella skejtare som modeller för flera av kampanjerna.


Vad tror vi då om Eidos nya Creative Director, Simon Spurr?
Spurr är född och uppvuxen i England där han studerade modedesign på Middlesex University i London. Han blev under 2001 rekryterad till Calvin Klein i New York och utsågs endast två år senare till Design Director för både Ralph Laurens Purple- och Black Label.
2006 valde han att ta en stor risk genom att hoppa av sin roll på Ralph Lauren för att starta sitt självtitulerade varumärke SPURR. Det var ursprungligen fokuserat på denim och sportswear men blev en 2009 ett helhetsvarumärke med premiumlinjen Simon Spurr som producerades uteslutande i Italien.
Simon Spurr valde att lämna sitt eget varumärke 2012 pga åsiktsskillnader med investerare som ville att företaget skulle ta en mer kommersiell inriktning.
Spurrs senaste uppdrag var som Creative Director för brittiska märket Kent & Curwen.

Det skall onekligen bli väldigt intressant att se hur mottagandet av Spurrs första kollektion (AW18) för Eidos blir. Det råder inget tvivel om hans erfarenhet och kompetens som designer men det blir en stor utmaning att skapa trovärdighet med ett varumärke som varit mer eller mindre synonymt med dess förre designer.
Om Simon Spurr väljer att ta Eidos tillbaka till en mer skräddad aktör eller om han väljer att arbeta vidare med den mer lediga tolkning av sportswear som dominerat de senaste säsongerna återstår att se.