Året som gått

Olof Enckell  |  Publicerad 2006-12-31 22:59  |  Lästid: 3 minuter

Bild 3156762006 går mot sitt slut och ett nytt år väntar. Nya trender har fötts och gamla har dött. Vi har fått nya stilikoner och nya klädmärken. För att summera året som gått och blicka ut över år 2007 kommer här en personlig reflektion:

2006 blev nördarnas år. Machomannen har fått gick vika för tönten med hängslen och fluga. Detta blev året då killen med vältränad kropp fick ge vika för den synskadade med enorma glasögon.

Fotobloggarna med vardagliga bilder på allmänt välklädda människor har slagit igenom på allvar. Bäst är utan tvekan The Sartorialist som hänför med strålande bilder på underbart vackra människor från New York, London och Milano. Mode har blivit folkligt.

Manolo uppmärksammade det redan förra året. Nästa år är dock året då Eko och Fair Trade på allvar kommer slå igenom inom modeindustrin. Med ett ökat utbud av snygga och ekologiska kläder kommer folk få upp ögonen för vad de har på sig. Frågan är bara när utbudet för oss killar blir acceptabelt?

Bild 3156772006 var året då britterna kom på bred front. Giorgio Armani gör bort sig genom att kalla Savile Row för mossigt och det spekuleras att lyxgruppen LVMH skall köpa upp brittiska sportbilstillverkaren Aston Martin. Att döma av Pringle of Scotlands vårkollektion kommer ”the rampant lion” rikta modevärldens fokus mot Skottland.

Vi minns det dressade modets verkliga återuppståndelse där min favorit är Gieves & Hawkes. Med bruna chealseboots och grå prince-of-wales-rutiga kostymer har G&H visat att brittisk stil är odödlig. H&M är inte sena att haka på trenden och erbjuder nu riktigt prisvärda och klassiska kläder.

Denna höst släppte Fifth Avenue Shoe Repair sin första herrkollektion. Med en ren design och gediget detaljarbete är Fifth Avenue Shoe Repair en riktigt välkomnad nykomling bland svensk design. I övrigt är detta året då svensk design som Acne, J.Lindeberg och Cheap Monday blir hett eftertraktade utomlands.

Bild 315678Vi minns år 2006 med mängder av samarbeten. Det kanske mest kända är tveklöst holländska Viktor & Rolfs kollektion för H&M som skapade tumult och fick folk att trängas i hela landet.

Han vann Cafés stora modepris år 2006. Indiepopens frontman och killingen Andres Lokko kan med stolthet titulera sig som årets bäst klädda svenska man. Lokko har gått i spetsen för den moderna godsherrestilen, där jeans och tweed är en lika självklar kombination som te och Chesterfieldfåtöljer.

Årets sämsta slipsknut står Magnus Bäcklund under Schlagerfestivalen 2006 för. Jag ser med glädje att slipsens status ökar för varje år, men här är ett typexempel varför slips borde förbjudas under schlagerfestivalen.

På tal om slipsar fick SVT:s Peter Jihde motta Guldslipsen 2006. Dessutom prydde han framsidan till senaste numret av King och fick ett alldeles eget TV-program. Hur sportkommentatorn, med det urlöjliga skägget och den överarbetade frisyren, Peter Jihde blivit en stilikon är helt oförklarligt.

Bild 315679 2006 fick vi en ny James Bond som verkligen fyllde ut sina kostymer från Brioni. Justin Timberlake fick ett eget klädmärke, Sean Combs fortsatte att envisas med kombination skräddarsydda kostymer och diamantörhängen, stilikonen Pete Doherty nyktrade till och Ashton Kutcher blev en stilikon. Stiligast år 2006 är dock amerikanska skådisen Adrien Brody som gett scarfen ett nytt ansikte.

Sveriges modedrottning Ebba von Sydows styling av sju tämligen gråa politiker är redan historisk. Fredrik Reinfeldt i hängslen, Lars Leijonborg i sneakers och Lars Ohly i designerjeans var årets makeover en härlig färgklick inför riksdagsvalet. Valet som gav oss en ny regering innebar också att Sveriges mest välklädda politiker Jan Eliasson blev utbytt mot Carl Bildt.

Manolo önskar alla våra läsare ett gott nytt år!

Dela på Facebook
Tweeta