Bakgrund: Comme des garcons

 |  Publicerad 2007-04-14 15:35  |  Lästid: 2 minuter

Bild 316019Trots det något alternativa uttryckssättet är Comme des garcons en mångmiljonindustri, med en omsättning på ca 150 miljoner dollar, och över två hundra återförsäljare världen över. Den här säsongen har stockholmsbutiken JUS gjort det modiga draget att plocka in plagg från det avantgardiska märkets huvudlinje.
Den här vårkollektionen är döpt till ”Golden Boy” och har, som namnet antyder, guld som tema. Kostymer, skjortor, t-shirts, skor – alla plaggen har på något sätt prytts med guld.
Teman är något som är påtagligt i varje kollektion från Comme des Garcons. Här om året gjorde Rei Kawakubo en hyllning till Rolling Stones och printade den legendariska Stones-tungan på vartenda plagg på catwalken.

Rei Kawakubo föddes 1942 i Tokyo. Hon studerade konst och litteratur, men började efter examen jobba på ett textilföretag. Fram tills dess att hon etablerade Comme des garcons 1973, jobbade hon som frilansande stylist.
Efter sin första visning 1981 i Paris sågades kollektionen sönder och samman av modepressen. Det var inte många som förstod japanskans uttryckssätt och kallade showen för ”ett sorgetåg efter ett kärnvapenkrig”. Visningen gick uteslutande i svart (som för övrigt är den färg som uteslutande syns på Kawakubos privata utstyrslar), grått och beige.
Kawakubo menar att bara sådant som tidigare inte visats är värt att visas. Det är inte svårt att dra paralleller mellan Kawakubos filosofiska bakgrund och hennes intellektuella mode, med värderingar och subtila budskap och synsätt inbakade i plaggen. En gång gjorde Kawakubo en tröja med hål i, för att spela på mänskligheten i tillverkningsprocessen – mänskliga händer missar en maska ibland. Den tröjan hänger på ett museum i London idag.

Kawakubos banbrytande formspråk, med nya proportioner och former, (1997 innehöll en kollektion klänningar med inbyggda ”pucklar) har stått som förebild för andra avantgardiskt lagda designers. Hela Antwerp Six och Martin Margiela är erkänt inspirerade av Rei Kawakubo.

Londonbutiken Doverstreet Market ägs av Rei Kawakubo och tillhandahåller märkets alla linjer. Även om man inte har råd att handla annat än doftljus så är butiken en upplevelse utöver det vanliga. På fyra våningar, alla med olika inredningar, finns plagg från, förutom alla CDG-linjer, Raf Simons, Lanvin och Dior Homme. Hela butikens atmosfär präglas av Rei Kawakubos originella utryckssätt, många av designernas shop-in-shops är designade av olika konstnärer eller i vissa fall av designern själv.
Skulle du vara sugen att prova något plagg blir du förpassad till en liten trästuga (tänk friggebod).
Från Sverige, geografiskt sätt, är DSM den närmsta Comme des Garcons-upplevelsen, i alla fall om man vill insupa hela Kawakubo-atmosfären. Är man intresserad av plaggen är det väl värt ett besök på JUS.

Tidigare bakgrunder:

Prada
Raf Simons
Louis Vuitton
Dior
Yves Saint Laurent
Velour
Resteröds
Stone Island
Vailent
Antwerpen 6

Dela på Facebook
Tweeta