Bakgrund: Velour

1997 slog butiken Nostalgi upp portarna i Göteborg. Konceptet gick ut på att kombinera olika klädstilar från olika decennier i en inspirerande miljö av konst och design. Nostalgi blev mer och mer en mötesplats för stadens ständigt växande indiescen, och en inspirerande grundsten till skapandet av varumärket Velour.
Resten är historia, som man brukar säga.
Idag är Velour by Nostalgi ett sjumannaföretag med grundaren och creative director Per Andersson och VD Anders Remling i spetsen. Återförsäljarna är mest koncentrerade till Skandinavien, men finns även i Belgien, Holland och Luxemburg i Europa. Utanför Europas gränser återfinns de i Japan, Saudi Arabien och USA. Sammanlagt 103 stycken.
”Skräddat, grafiskt och ledigt” är ledorden för Velours sätt att skapa kläder. Och för höstens kollektion är målet att skapa en balans mellan dressat och ledigt.
Dubbelknäppta koftor, fina skinnjackor, skjortor med matchande slipsar, korta kavajer och t-shirts med grafiska tryck. Och självklart de rutiga skjortorna (bilden ovan) som nog många ser som Velours signum.
En ny byxa har också tagits fram med smal fot, liten carrotshape, pressveck fram och sjömansknäppning i sidorna. Tyget är en blandning mellan bomull och polyamid som ger extra lyster åt tyget, samtidigt som det ger en hårdare känsla. Till detta bär du med fördel frackvästen och den 80-talsinspirerade Spencerkavajen som båda ingår i kollektionen. Den grafiska inspirationen är hämtad från kostymtraditionens rutor, ränder och pepita.
Fler bilder på kollektionen hittar du på Velours hemsida
I Sverige säljs Velour bland annat på NK, Weekday, Victoria Arena och Nostalgi.