Boglioli Spring/Summer 2018

Idag tittar vi närmare på ett varumärke som mer eller mindre definierade den okonstruerade kavajen. Vi pratar om Boglioli som var en av de första att industrialisera den avslappnade och naturliga silhuett som kommit att bli en norm i branschen de senaste 5-10 åren.

Boglioli har genomgått en rad förändringar de senaste åren. Bröderna som grundade varumärket lämnade för några år sedan när Boglioli blev uppköpt och drog sedan igång nya varumärket The Gigi. Vad Boglioli gjort sin stora framgång på är den specifika look som man var i princip först med på marknaden. Vi talar om plaggtvättade och okonstruerade kavajer där man helt strippat modellen på uppbyggnad, mellanlägg och kanvas.
Detta gav en naturlig och avslappnad kavajsilhuett som har dominerat marknaden totalt de senaste decenniet där idag alla från H&M och Zara till Brunello Cucinelli erbjuder en liknande silhuett.
Att konstruera ett plagg helt utan uppbyggnad kan för många säkert låta billigare men det är både dyrare och mer komplicerat att få det bra. Då man inte kan dölja något med kanvasen behöver tillskärning och ärmisättning vara ännu mer perfekt för en ren och clean passform. Här vi inte sett många tillverkare som lyckats bättre än just Boglioli och särskilt inte in den prisklassen.
Säsongens kollektion fokuserar på en semiformell styling med kavaj, uddabyxa och inte sällan en tunnstickad och rundhalsad tröja eller skjorta och slips. Färgpaletten har många jordiga och naturfärger så som brunt, beige, blått och grått med inslag av rött.









