Brioni våren 2014
Vi har tidigare nämnt två av de allra främsta inom manlig konfektion i form av Cesare Attolini och Kiton. Bägge med sitt ursprung i södra Italien och närmare bestämt Neapel. Idag vill vi lyfta fram den tredje stora aktören inom italiensk toppkonfektion nämligen Brioni. Till skillnad från de tidigare nämnda konkurrenterna är Brioni norditalienskt och Roms stolthet sedan mitten på 1940-talet.
Brionis historia startar 1945 när skräddarmästaren Nazareno Fonticoli och hans kollega Gaetano Savini slår upp portarna för företagets ateljé på Via Barberini i hjärtat av Rom.
Namnet Brioni kommer från ögruppen Brijuni i Kroatien.
Efter andra världskrigets slut tog marknaden fart på allvar och 1952 höll Brioni sin första modevisning på Pitti Palace i Florens, inte långt ifrån dagens Pitti Uomo mässa.
Kvalitet och hantverk har sedan starten ansetts vara av absolut högsta kvalitet men den norditalienska silhuetten skilde sig avsevärt från den neapolitanska. Axlarna var mer definerade, kanvasen mer uppbyggd och silhuetten mer strukturerad. Den norditalienska stilen ses ofta som ett mellanting mellan den brittiska skolan och den väldigt lätta sydeuropeiska.
Från 1950-tal till 1990 då Umberto Angeloni tog över rodret var Brioni främst kända som en renodlad kostymtillverkare av högsta kvalitet. I början av 90-talet tog företaget en ny riktning. Man lanserade för första gången en damkollektion och kollektionerna fick en högre modegrad kombinerat med det tidigare högt ansedda hantverket. 2011 köptes Brioni upp av dåvarande PPR (Kering) till en okänd summa mellan 250 och 350 miljoner euro.
Brioni har genom historien haft en rad kända bärare så som Clark Gable och Cary Grant som fick upp ögonen för märket under 1950-talet då de arbetade med Cinecitta studios i Rom. Maffiabossen John Gotti fick smeknamnet The Dapper Don till stor del pga sin omfattande garderob av Brionikostymer.
Filmdukens kanske mest inflytesrika stilikon; James Bond bar officiellt Brionis plagg från 1995 fram till Tom Ford tog över som leverantör i filmen Quantum of Solace 2008.
Vårens kollektion har fotograferats vid Villa Medici i företagets hemstad Rom och kampanjens ansikte är Julien Nielsen.









Brioni gjorde även ett kortare filmklipp från vårens kampanj filmad av Aaaron Olzer.