Cheap Monday – intervju med Örjan Andersson
Vi får många frågor angående det svenska jeansmärket Cheap Monday. Vi tog en del av en intervju med ägaren Örjan Andersson och lite förhandsbilder ur deras vårkatalog. Intervjun är gjord av Petter Bjerke. Manolo.se visar som första sajt upp några av bilderna på nätet.
Varför har Cheap Monday-jeansen blivit så populära?
Det var inte så jävla genomtänkt, men den första modellen ”Tight” stack ändå ut. Namnet, logon, stretchtyget, supersmal passform när allt annat var boot cut. Ingen har kört otvättat stretch förut. Normalt används ett material som heter elastan men jag tyckte spandex var både coolare och billigare. Och så priset så klart.
Vad är det för typ av denim?
De flesta märken köper in från några få stora tygleverantörer, men jag har hittat en fabrik som väver själva. Det innebär att det i princip bara är vi som får tillgång till dom här tygerna.
Hur skapar ni kollektionerna?
Ja, de är rätt hemvävda kan man säga… Jag har stått för grundidéerna hittills. Björn från designbyrån Vår träffade jag i fotbollslaget ”Rymdens Riddare” och nu formger de alla loggor och tryck. Och vi screentrycker själva. Från början låg jag på golvet på lagret men det var så förbannat trångt och ett helvete att göra rent tryckramarna. Nu har vi hittat ett grymt helkaklat badrum i några polares lokal på Dalagatan.
Berätta lite om er senaste kollektion!
Ganska smal är den väl, men vi är inte helt insnöade på det smala som kanske många tror. Vi vill gärna följa modet och vi har följt upp våra tajta modeller med några inte fullt så tajta – ”Regular” tänkt för killar, ”Zipper” med kedjor och ”Shoecut” som är lite tjejigare.
UPPDATERING: Ni som är intresserade av att köpa jeansen klickar ni här, och vill ni se mer av Cheap Monday klickar ni här.