Den nya enkelheten

Olof Enckell  |  Publicerad 2009-04-23 14:02  |  Lästid: 2 minuter
Bild 312080

Utsmyckat har blivit avskalat. Modehusen tycks med bakgrund av rådande ekonomiska läge röra sig tillbaka till sina kärnvärden. Både på varumärkesnivå, men även för enskilda plagg. Genom att ta bort onödigt innerfoder och överflödiga sömmar blir känslan bakom kläderna allt tydligare.

I skuggan av vårmodereportagens besatthet av färg och mönster genomgår en stor del av herrmodet en påtaglig förändring. Det syns inte minst i snittet. En stor del av rådande mode genomsyras av rena och tydliga linjer utan överflödiga detaljer. Minimalistiskt välskräddat med utgångspunkt från klassiskt herrmode. Tidlöst mode i modern tappning utan vare sig logotyper eller skruvande sömmar.

Men det syns även i materialen. Yves Saint Laurents Stefano Pilati väckte uppmärksamhet när han presenterade en vårkollektion som till stor del bestod av tyger starkt förknippat med dammode. Maskulint skurna kavajer men i lätta sidentyger. Vid sidan av slitna linne- och bomullstyger kommer allt tunnare tyger med egenskaper som gör dem närmast helt naturligt fallande.

Bild 312081
Aquascutum LTD.

Bild 312082
Z Zegna

Bild 312083
Bild 312084
Louis Vuitton

Bild 312085
Dries Van Noten

Bild 312086
Balenciaga har liksom Aquascutum hämtat inspiration från 60-talets kostymer, men i en modern tappning. (Matches)

Bild 312087
Zara

Bild 312088
Common Projects

Dela på Facebook
Tweeta