Dr Denim snackar jeans

 |  Publicerad 2006-02-14 15:45  |  Lästid: 2 minuter

Bild 315036Vi tog ett snack med Göteborgsbröderna Alexander och Johannes från Dr Denim om deras favoritjeans, förebilder och varför jeans tycks överleva alla trender.

Berätta den korta historien om Dr Denim.
– Dr Denim Jeansmakers drivs av en familj med 35 års erfarenhet av denim. Alexander, Johannes (bröder) och Morten (gammelgäddan) började med Dr Denim under 2003 och de första leveranserna skickades ut i februari 2005. Morten hanterar en stor del av produktionen, medan allt ifrån design till distribution sköts av oss.

Kan ni beskriva processen som leder fram till ett par Dr Denim jeans? Från skiss till färdig byxa?
– Alexander och jag gör en skiss som vi skickar till någon av de fabriker vi jobbar med. Först gör de en prototyp, och samtidigt håller de på med nya tvättutvecklingar åt oss, eftersom vi matar dem med nya tvättrecept hela tiden. Sen går vi igenom prototypen, gör några justeringar; nästa steg är att bestämma sig för modell- och tvättindelning till säsongens kollektion som sen visas på mässor och i butik, för inköpare. Efter det blir det produktion, oftast med fler små finjusteringar och ett par månader senare ligger jeansen i butik. Det brukar ta mellan tre och nio månader från idé till färdig bralla i butik.

– Själva skissandet börjar med detaljer som bakfickor, myntfickor, sömmar, passform, trådfärger och trådavstånd, och andra konstruktionsmoment. Vi specificerar ju varenda grej – allt från nyanser på trådar till nyanser på knappar, fickfoder, trådar på insidan osv. Samtidigt väljer vi material, och gör tvättexperiment vid sidan av, och självklart också passformsprover.

Har ni några förebilder i genren?
– Vi tycker att Paul Smith har gjort en grymt bra jobb med sitt varumärke hela vägen från garageverksamhet till idag. Hans färgglada tolkning av både casual- och formalwear är imponerande. Det är inte logokrafs, vilket är något som det finns alldeles för mycket av idag.

Varför tycks jeans överleva alla trendcykler?
– Det finns väl ingen enkel förklaring men delvis handlar det en hel del om förnyelse, för det händer hela tiden nåt i jeansbranschen. Eftersom det händer mycket med garner, vävning, infärgning och tvättbehandlingar, så går det hela tiden att göra nya grejer, och det är ju just därför det är kul att jobba med.

– Och det går att anpassa till så många olika stilar, så det passar ju in på allt från vintage, till dressat, till… vad det nu än kan vara. Därför har det ju liksom också kunnat bli en standard i garderoben – det är så etablerat att det knappt kan försvinna. Och vi har många bra obeprövade idéer så nyhetstorka lär det inte bli.

Vilket är ert favoritpar jeans? Vad är det som är speciellt med just dem?
– Det är ett par Unagi från Dr Denims första produktionsserie, och dessutom vår första jeansmodell gjord av rå stadkantsdenim och som jag burit troget varje dag sedan första leveransen. För det första så är alla slitningar och fläckar äkta Dr Denimhistoria, och för det andra så är detta par ett av de allra första vi har gjort. Bättre ”a good pair of jeans is like a member of the family”-känsla är svår att hitta.

Se bilder på Dr Denims sajt!

Dela på Facebook
Tweeta