Economic Decadence
Kåseri: Spenderarbyxornas tid är över. Detaljhandeln med modevärlden visar på överlag dystra siffror och förutspår en minst lika tuff framtid. Affärer går omkull och klädmärken får allt svårare att etablera sig. Men hur påverkar ekonomiskt tuffa tider vårt sätt att klä oss?
En artikel, publicerad på CNBC.com 8 oktober, belyser fenomenet handväskor i exotiska läderkvalitéer som för närvarande slår försäljningsrekord. Anledningen tros vara att konsumenterna under rådande ekonomiska läge söker sig bort från lyxkonsumtion i form av stora logotyper och allt för trendbunden design till förmån för genuina kvalitetsprodukter. Lincoln Moore som är ansvarig för handväskor på varuhuset Saks Fifth Avune förklarar i artikeln hur hon tror att kunderna tänker:
-”I don’t want to be vulgar. I don’t want to be obvious about the money that I’m spending if I am spending money.'”
Extra bra går det enligt Moore för klassiska Bottega Veneta. Ett modehus vars design uppskattas för sin subtila exklusivitet. Bottega Veneta är ett tydligt exempel på hur lyx börjat gå tillbaka till sitt kärnvärde. Med stora lyxkonglomerat som massproducerar statusvaror och en uppsjö av piratkopierade diton har vad som tidigare ansetts vara lyxvaror förvandlats till dussinvaror. Och debatten börjar nu på allvar få effekt för modevärlden.
Att en stor del av modet rör sig tillbaka till det genuina är knappast något slump. I svåra tider blir vår konsumtion betydligt mer långsiktig och eftertänksam. Spontanköpen av catwalkmode blir allt färre. Denna utveckling omfattar betydligt mer än skräddarsydda kavajer och randsydda skor. Modemärken väljer i allt högre utsträckning att samarbeta med inom sitt område välrenommerade företag som Mackintosh, Gloverall och Tricker’s för att erbjuda bättre produkter. Parallellt med denna utveckling fortsätter också Second Hand-marknaden att visa på positiva siffror.
Det är lätt att dra förhastade slutsatser i rådande läge om att all konsumtion kommer att sjunka i botten. Personligen tror jag på allvar att detta är startskottet för en smartare och mer sofistikerad konsumtion. En konsumtion som främst efterfrågar kvalité och genuin känsla. Men också ett nytt förhållningssätt till kläder. Att Marcus artiklar kring kvalitetskor och skovård lockat uppemot 100 kommentarer per inlägg är knappast en ren tillfällighet utan visar tydligt på att intresset för att vårda våra kläder ökar. Något som i alla fall jag ser som en tröst i dystra tider.